KTM zet MV Agusta in de verkoop
Op 29 november moesten KTM AG en twee dochterondernemingen een zogenaamde insolventieprocedure aanvragen bij de regionale rechtbank in Ried im Innkreis, Opper-Oostenrijk. Eind vorige week zei curator Peter Vogl dat hij er op basis van de tot nu toe beschikbare informatie vertrouwen in heeft dat een faillissement kan worden voorkomen.
Maar KTM heeft schulden ter waarde van 1,8 miljard euro, waarvan 1,3 miljard euro bij 1.800 verschillende banken. Alle schuldeisers moeten afstand doen van 70 procent van hun vorderingen. Een eerste vergadering van schuldeisers is gepland voor 20 december.
Op 25 februari wordt besloten of KTM AG gered kan worden door het herstructureringsproces. Op die datum moet ook de voorraad van 130.000 motorfietsen aanzienlijk zijn verminderd, omdat de productie in Mattighofen in januari en februari zal worden gesloten.
Daarnaast wordt alles in het werk gesteld om meer kapitaal op de balans te krijgen. Daarom wordt het merk MV Agusta nu opnieuw verkocht. Op 22 november 2022 verwierf KTM AG een belang van 25,1% van de Russische oligarch en oliemagnaat Rashid Sardarov. Daartoe voerde KTM AG een kapitaalverhoging door ter waarde van 20 miljoen euro en werd er gesproken over 10 miljoen euro als koopprijs voor het belang van 25,1%.
Het was echter altijd al duidelijk dat de wederopstanding van het noodlijdende MV Agusta Motor S.p.A. in Varese enorme investeringen zou vergen. In de afgelopen 20 jaar kwam MV regelmatig in het nieuws door faillissementen, fabriekssluitingen en vreemde beslissingen nadat het luxemerk was gekocht door Cagiva oprichter Castiglioni.
Zelfs onder de nieuwe eigenaar Sardarov verbeterde de situatie niet noemenswaardig. Pas onder de paraplu van KTM AG leek het met MV Agusta weer de goede kant op te gaan. Hubert Trunkenpolz, lid van de raad van bestuur van KTM, werd benoemd tot algemeen directeur en stelde zichzelf ten doel om tegen 2025 minstens 5.000-6.000 MV motorfietsen te verkopen.
Naast dat Pierer nu voor het eerst drie- en viercilinder modellen kon aanbieden wilde hij dat het roemruchte merk al snel weer een leidende rol zou spelen in de internationale motorsport. Afgelopen zomer was er zelfs sprake van dat MV Agusta in 2027 zou deelnemen aan de MotoGP.
Pierer en Trunkenpolz wilden MV Agusta als onafhankelijk merk houden en het, in tegenstelling tot Husqvarna en GASGAS, niet afleiden van de KTM-platforms. De productie bleef daarom in Varese, maar de verkoop werd overgenomen door de Pierer Group. De motorfietsen van MV Agusta zouden steeds meer via dealers van meerdere merken worden verkocht.
“Er zal geen verschuiving van de productie van MV naar Oostenrijk plaatsvinden”, had Hubert Trunkenpolz twee jaar geleden al verzekerd. MV Agusta buiten Italië en weg van de historische fabriek in Varese, zo'n concept zou gedoemd zijn te sterven.
De wederopstanding van MV Agusta bleek echter zware dobber. In 2023 werden er slechts 1852 MV motorfietsen verkocht en hoewel dat wel bijna een verdubbeling was ten opzichte van 2022, toen het aantal nog net onder de 1000 lag, was dat nog wel ver verwijderd van aantallen die men voor 2025 voor ogen had.
Door de insolventieprocedure wordt MV Agusta niet langer beschouwd als een strategisch belangrijke troef voor het Oostenrijkse bedrijf. Daarom zal MV Agusta in de toekomst weer op eigen benen moeten staan. Vakbondsleden van de CISL in Varese hebben nu bevestigd dat KTM zich volledig terugtrekt.
Het management van KTM heeft de afsplitsing van het merk MV Agusta nog niet bevestigd. Andere voor de beurs relevante informatie wordt niet bekendgemaakt om verdere onrust te voorkomen. De afgelopen weken is er al genoeg verontrustend nieuws geweest waardoor de aandelenkoers is gekelderd naar 11,60 euro. Om deze reden houdt het management van KTM momenteel de grootst mogelijke geheimhouding in acht.
Vanuit Italië is echter uitgelekt dat de Oostenrijkers er alles aan doen om het voortbestaan van MV Agusta Motor S.p.A. voor de toekomst veilig te stellen, hoewel nog niemand kan inschatten wie het bedrijf in de toekomst in handen zal hebben.
Stefan Pierer heeft onlangs meerdere malen verzekerd dat hij zijn levenswerk, KTM, niet failliet wil laten gaan. Maar tot nu toe heeft grootaandeelhouder Bajaj in India, de strategische partner van de Pierer Group op lange termijn, blijkbaar geen kapitaalinjectie toegezegd.