Zoeken

Honda vernieuwt PCX125 voor 2018

6 april 2018
Na vorig jaar de SH125 (en SH150) compleet te hebben vernieuwd is nu Honda's populaire PCX125 aan de beurt geweest. De 2018 PCX125 heeft naast een nieuw fris design een compleet nieuw frame en verbeterd motorblok, dat nu nog maar een fractie meer dan 2 liter benzine op 100 kilometer verbruikt.

Je zou het misschien niet zeggen als je afgaat op ons Nederlandse verkeersbeeld, maar de PCX125 is een van de belangrijkste modellen in Honda's tweewieler line-up, met meer dan 140.000 verkochte units sinds z'n introductie in 2010. Alleen al binnen Europa. De scooter heeft z'n succes volgens Honda te danken aan de formule waar Big Red al jaren ervaring mee heeft en continue blijft doorontwikkelen: een sterk en modern design dat perfect past bij de elegante en stijlbewuste ‘city lifestyle’ met tegelijkertijd ook compacte afmetingen waardoor hij makkelijk door druk stadsverkeer te sturen en eenvoudig te parkeren is

Het zijn straffe woorden van Honda zelf, maar wanneer je in 8 jaar tijd meer dan 140k units weet af te zetten dan zal je ergens ook wel het gelijk aan je zijde hebben. De rijhouding ‘in’ de scooter, met nog steeds een ruime opbergruimte onder het zadel, en een goede kwalitatieve afwerking rondom,zorgt voor het niveau ‘X’ op het gebied van Persoonlijk Comfort – wat meteen ook de naam PCX verklaart. Tot slot noemt Honda de prijskwaliteit verhouding, zowel wat aanschaf als onderhoud betreft, als bijdrage aan de populariteit van de PCX125.

Bij de introductie in 2010 was de PCX125 de eerste tweewieler in Europa met de ‘Start-Stop’ technologie. Twee jaar later was het de eerste scooter in Europa die Honda’s ultra-efficiënte eSP (enhanced Smart Power) motorblok gebruikte. Vervolgens in 2016 werd de PCX125 Euro4 goedgekeurd en nu voor 2018, opnieuw vooroplopend in deze competitieve markt, krijgt de PCX125 een volledige make-over met onder andere een compleet nieuw frame en meer vermogen. 

Eén van meest herkenbare kenmerken in styling van de PCX125 is altijd al z'n vormgeving geweest, met sterke lijnen en een opvallende kleurstelling die als een geheel vloeiend van voor naar achter doorlopen. Bijpassend aan deze styling mix van van sterke lijnen en zachtere rondingen zijn design details van bijvoorbeeld de carterbeschermer en luchtfilterdeksel. 

Van voren oogt de nieuwe PCX125 lekker fris met nieuwe LED koplampen, messcherp dunne stadslichten die lichtelijk schuin naar boven afgesteld staan en LED richtingaanwijzers die de buitenste hoeken opvullen. Dit nieuwe ‘gezicht’ van de PCX125 verandert subtiel wanneer er van klein- naar grootlicht gewisseld wordt. Het dunne LED gecombineerde achter- en knipperlicht is nog steeds in 2 stukken verdeeld, maar groter gemaakt om zichtbaarder te zijn. 

Ook vanaf het zadel is er het een en ander vernieuwd, met een nieuw en volgens Honda duidelijk af te lezen LCD dashboard waarop alle informatie overzichtelijk en beknopt is weergegeven; snelheidsmeter, kilometerteller, tripmeter, brandstofmeter, gemiddeld verbruik en de start-stop indicator. Het dashboard wordt omringt met zwart/chromen details rondom de handvatten en een tapstoelopend stuur. In het linker opbergvak past makkelijk een flesje water en het vak is eenvoudig te openen voor de rijder. In dit opbergvak zit ook de 12V aansluiting. 

De zadelhoogte van de nieuwe PCX125 is met 4mm vergroot naar 764mm, maar nog steeds goed te rijden met een zithoogte (tot de treeplank) van 540mm. Door het nieuwe kuipwerk is er meer ruimte naar voren, zo ook voor de treeplanken en dus de benen. Zowel het zadel als de tankdop kunnen geopend worden door een drukknop, waarbij het zadel een geveerd scharnier heeft waardoor het open blijft staan. Het contactslot heeft een afsluiting voor extra veiligheid.

Onder het zadel is de opbergruimte vergroot met 1 liter naar een totaal van 28 liter, waarbij de breedte van de PCX125 gelijkgebleven is en er voldoende opbergruimte is voor een integraalhelm.

 

De 2018 PCX125 heeft een compleet nieuw frame. Het stalen dubbel wiegframe draagt volgens Honda bij aan de handling en prestaties van de machine, zonder in te leveren op de wendbaarheid in druk stadsverkeer, gebruiksvriendelijkheid en de relaxte rijhouding. Verder is, voor het eerst op een Honda scooter, de stalen draagstructuur voor het kuipwerk vervangen door plastic.
Dit samen met het nieuwe frame zorgt voor een gewichtsbesparing van maar liefst 2,4 kg, waarmee het rijklaargewicht nu 130 kg is. 


Ook de nieuwe velgen besparen gewicht. Zowel het voor- als achterwiel zijn lichter en hebben dunnere spaakvelgen (8 spaken ipv 5). Wel zijn de velgen uitgerust met grotere banden. Samen zorgen zij voor een lichtere handling en beter verbruik. 

Het SOHC vloeistofgekoelde 2-kleppen 125cc ‘enhanced Smart Power’ (eSP) motorblok geeft de PCX125 compacte maar zeer bruikbare prestaties. Het doel op dit punt in de ontwikkelingsfase was meer vermogen bij hogere toeren zonder in te leveren op het lage toerengebied, zodat met name de prestaties op hoge snelheid zouden verbeteren. Dit is onder andere gelukt dankzij een aangepaste airbox, in- en uitlaat. 

Voor de nieuwe PCX125 is het topvermogen gestegen naar 8,99kW (12pk) bij 8.500 tpm en het maximale koppel is 11,8Nm bij 5.000 tpm. Daarnaast is het motorblok zuiniger geworden, Honda claimt nu een verbruik van 1 op 47,6 km / 2,1 liter per 100km  (zonder Start-Stop in WMTC modus), waarmee je bijna 400 kilometer ver komt met de 8 liter tankinhoud. 

Naast Pearl Splendor Red is de vanaf juni 2018 bij de Honda dealers verkrijgbare nieuwe PCX125 leverbaar in de kleuren Pearl Cool White, Pearl Nightstar Black en Matt Carbonium Grey Metallic, voor een introductieprijs van € 3.758,- (incl.BTW, BPM en alle rijklaarmaakkosten).