Zoeken

Harley-Davidson trekt zich terug uit India

24 september 2020
Hoe het definitieve Rewire programma eruit komt te zien is nog steeds niet bekend, maar Harley-Davidson heeft nu wel aangekondigd zich terug te trekken uit India, na 10 jaar lang te hebben geworsteld in 's werelds grootste motormarkt voet aan de grond te krijgen.

Het laatste nieuws in de Harley-Davidson saga is het nieuws dat de Amerikanen zowel de productie als de verkoop van haar modellen in India gaat staken. Vanaf de eerste dag dat Harley het avontuur in India is aangegaan is het een moeizame strijd geweest.  

Dat Harley zich noodgedwongen ziet zich terug te trekken uit India geeft aan hoe hoog de nood is bij de Amerikanen. Met 17 miljoen units per jaar is India de allergrootste motormarkt wereldwijd en daar wil iedereen wel een graantje van meepikken. Volgens Reuters is het de herstructurering een bedrag van $75 miljoen gemoeid, dat is inclusief de sluiting van de fabriek in Bawl. 

Dat Harley-Davidson in de hoek zit waar de klappen vallen hoeven we waarschijnlijk niemand nog uit te leggen, maar we doen 't nog een keer. Het onder CEO Michael Levatich gepresenteerde "More Roads" plan, dat Harley wereldwijd 1 miljoen nieuwe klanten had op moeten leveren, bracht om meerdere redenen niet het gewenste resultaat. 

Enerzijds werd de nieuwe jongere doelgroep waarop Harley in "More Roads" z'n pijlen had gericht niet goed bereikt en conflicteerde de nieuwe instapmodellen met de traditionele Harley-kern en anderzijds werd Harley-Davidson het slachtoffer van de handelsoorlog die president Trump met Europa was gestart. 

Als antwoord op de importheffing die Trump onder andere Europese staalbedrijven had opgelegd, kwam Europa met een forse importheffing op Harley-Davidson motoren. Om de consument daar niet het slachtoffer van te laten zijn besloot Harley z'n prijzen te verlagen (om dezelfde netto consumentenprijs te kunnen hanteren), maar dat heeft wel een zware stempel op de winstgevendheid van het bedrijf gedrukt.

Het resulteerde in een behoorlijke neerwaartse spiraal, wereldwijd viel de verkoop van Harley met meer dan 15% terug. CEO Michael Levatich werd aan de kant gezet, evenals CFO John Olin. Nieuwe CEO Jochen Zeitz zette het 'More Roads' 5-jarenplan bij het grof vuil en kwam met een nieuw 'Rewire' bedrijfsplan, dat echter nog steeds officieel moet worden gepresenteerd. 

Wel begint de koers van Zeitz steeds meer vorm te krijgen. Zo is de Bronx streetfighter gecanceld en de lancering van Pan America 1250 Allroad tot 2021 uitgesteld. Daarnaast is een reorganisatie aangekondigd, die wereldwijd 700 banen kost.