Zoeken

Europese verkeersministers: binnen 60 km een EV-laadpaal

14 juni 2022
We moeten als 't aan Europa ligt zo snel mogelijk over op elektrische mobiliteit, en dus hebben de Europese Ministers van Transport een nieuw voorstel gedaan: langs het gehele Europese wegennet moeten EV-laadstations binnen een straal van 60 kilometer te vinden zijn.

Bij ons in Nederland schieten de snellaadpalen als paddenstoelen uit de grond, maar wij zijn nu eenmaal ook een superdichtbevolkt landje waar ook op elke hoek van de straat een tankstation te vinden is. Terwijl d'r genoeg gebieden zijn binnen Europa waar we wel eens bijna met een lege tank hebben gestaan omdat er 150 kilometer lang geen tankstation was.

Bij EV-laadstations is het in dat opzicht van hetzelfde laken een pak, met dat verschil dat die laatstations in veel meer gebieden een zeldzaamheid zijn. Niet voor niets dat BMW zei tijdens de presentatie van hun prototype EV-motorfiets dat hoewel qua techniek de motor in een ver gevorderd stadium zit, hij pas op de markt wordt gezet als elke bergpas van een EV-laadstation is voorzien.

In een meeting in Frankrijk hebben de Europese Ministers van Transport nu verplichte doelen voor alle lidstaten voorgesteld. De nieuwe wetgeving zou een maximale afstand van 60 kilometer vereisen tussen alle EV-laadstations langs he gehele Europese wegennet. 

Hoe dit in de praktijk moet worden gerealiseerd wordt in het wetsvoorstel geen voorstel gedaan, die verantwoording wordt bij de 27 individuele EU landen gelegd. 

Wel is vastgelegd dat elke laadmodule een minimale capaciteit van 150 kW voor snelladen moet hebben. Wanneer het wetsvoorstel wordt aangenomen moeten de lidstaten tegen 2025 op alle trans-Europese routes de wijzingen hebben doorgevoerd, tegen 2030 in het hele netwerk. 

Naast aantallen en beschikbaarheid zijn er ook nieuwe restricties besproken om tot een standaardisatie van de terminals te komen, met universele oplaad-adapters en een uniform betaalsysteem om het proces voor de consument te vereenvoudigen.