Zoeken

Einde Pikes Peak International Hill Climb voor motoren?

16 juli 2019
Steeds meer merken gebruiken het voor hun marketing, maar het zou voor motoren dit jaar wel eens de laatste editie kunnen zijn geweest van de Pikes Peak International Hill Climb. Als gevolg van de dodelijke crash van 3-voudig Pikes Peak winnaar Carlin Dunne zijn momenteel gesprekken gaande om motoren te bannen.

De fatale crash van Carlin Dunne afgelopen maand tijdens de 97e editie van de Pikes Peak International Hill Climb - het derde dodelijk ongeval met een motor sinds 2014 - heeft discussies op gang gebracht of de roemruchte bergklim niet voor motoren moet worden geband.

Volgens de Colorado Gazette heeft Executive Director Megan Leatham in emails aan de stad Colorado en U.S. Forest Service officials zich dat afgevraagd. "Hij had een high-side... maar het was wel de Pikes Peak waar geen ruimte voor fouten is," schrijft Leatham in emails die de Colorado Gazette heeft verkregen na een verzoek op publieke informatie heeft verkregen. "Ook... tussen ons... ik denk het eind van het motorprogramma op Pikes Peak... de laatste rijder in bocht 156..."

Jack Clavan, manager van Pikes Peak America's Mountain, een onderneming die de bergweg waarover de race wordt verreden en het Summit House - het gebouw bovenop de berg - onderhoudt, bevestigt dat momenteel gesprekken hierover worden gevoerd. 

"Ik denk dat het een grote discussie zal zijn met het bestuur van de Hill Climb voordat er een beslissing wordt genomen," zegt Clavan, die de autorisatie heeft om de race op elk moment te stoppen als hij denkt dat het niet meer veilig is. 

Megan Leatham weigerde te zeggen of de dood van Dunne aanleiding is geweest om te voorspellen dat de race voor motoren zou kunnen eindigen. "We doen grondig onderzoek en kijken wat werkt en wat niet heeft gewerkt," zegt ze. "Er is elke race veel om op terug te kijken. We nemen onze tijd hiervoor en zullen alles in ogenschouw nemen." 

In een mail iets meer van 24 uur na het incident schreef Leatham in een email dat de crash van Dunne een race incident was, niet meer en niet minder. Een dag later kwamen Hill Climb officials met het bericht dat het onderzoek was afgerond en dat er geen mechanisch defect aan het prototype Streetfighter V4 waren ontdekt. 

"Na materiaal van het incident te hebben bestudeert lijkt het erop dat de rijder in de laatste bocht voor de finish een high-side had," stelden Hill Climb officials in een persbericht. Leatham weigerde tegenover de Colorado Gazette in discussie te gaan over het snel afgeronde onderzoek. Ook ging ze niet in op de vraag hoe Dunne's motor was gehigh-side en of de condities van de weg dit hadden veroorzaakt of verergert. 

In een andere email schreef Leatham dat race officials vragen van media uitstelden. Ze schreef ook over het grijpen van GoPro camera's die het incident hadden gefilmd. "Ik denk niet dat er nog ander beeldmateriaal is en dat is goed," schrijft ze. 

De komende tijd zal nog meer informatie omtrent de crash naar buiten komen. Volgens een woordvoerster van de El Paso County lijkschouwer is de autopsie op het lichaam van Dunne naar verwachting pas over enkele weken afgerond. 

Ook het Forest Service onderzoek is nog niet klaar. De Forest Service is zwaar betrokken bij het incident omdat de race op hun land wordt gehouden. "Wil de race in de toekomst door kunnen gaan zal er eerst antwoord moeten komen op vragen die door mij en de Forest Service zijn gesteld," zegt Glavan.