Zoeken

Bosch, Shell en VW ontwikkelen Blue Gasoline: 20% minder CO2

11 mei 2021
Bosch, Shell en Volkswagen ontwikkelen hernieuwbare benzine met 20% minder CO₂-uitstoot. De verkoop van Blue Gasoline staat in de loop van het jaar ook bij reguliere tankstations gepland, te beginnen in Duitsland.

Na de introductie van R33 Blue Diesel hebben Bosch, Shell en Volkswagen nu een koolstofarme benzine ontwikkeld. De nieuwe brandstof, Blue Gasoline genaamd, bevat eveneens tot 33% hernieuwbare energiebronnen, waardoor de CO₂-uitstoot van bron tot wiel met minstens 20% per gereden kilometer wordt verminderd.

Dit betekent dat een vloot van 1.000 VW Golf VIII 1.5 TSI's alleen al meer dan 230 ton CO₂ per jaar zou kunnen besparen, uitgaande van een jaarlijkse kilometerstand van elk 10.000 kilometer. Shell zal de resterende CO₂-uitstoot van het gebruik van Blue Gasoline compenseren door middel van gecertificeerde compensatieregelingen. Het eerste plan is om de brandstof in de loop van het jaar beschikbaar te stellen bij reguliere tankstations, te beginnen in Duitsland.

"Op weg naar klimaatvriendelijke mobiliteit moeten we ervoor zorgen dat we geen technische kansen onbenut laten, te beginnen met elektromobiliteit en eindigend met hernieuwbare brandstoffen. Elk stukje CO₂ dat we besparen, kan ons helpen onze klimaatdoelstellingen te halen", zegt Dr. Uwe Gackstatter, president van de divisie Bosch Powertrain Solutions.

"We zijn verheugd om de tegenhanger van R33 Blue Diesel te presenteren en zo een grote stap voorwaarts te kunnen maken op het gebied van duurzaamheid voor benzinemotoren", zegt Felix Balthasar, Head of Special Fuels bij Shell. 

Sebastian Willmann, hoofd van de ontwikkeling van interne verbrandingsmotoren bij Volkswagen, zegt: “Blue Gasoline is een ander onderdeel voor het effectief verminderen van de CO2-uitstoot in het wagenpark. Door de hoge opslagstabiliteit van Blue Gasoline is de brandstof bijzonder geschikt voor gebruik in plug-in hybride voertuigen. Met de uitbreiding van de laadinfrastructuur en grotere accu's zullen deze in de toekomst vooral elektrisch bediend worden, zodat de brandstof langer in de brandstoftank kan blijven."

Hoogste eisen aan brandstofkwaliteit en duurzaamheid

De brandstof Blue Gasoline voldoet aan de EN 228 / E10-norm en overtreft deze zelfs in belangrijke parameters. Hoogwaardige additieven zorgen ook voor een hoog niveau van motorreinheid en corrosiebescherming. De brandstof kan niet alleen worden verkocht via het bestaande netwerk van tankstations, maar kan ook worden gebruikt in alle nieuwe en bestaande voertuigen die zijn goedgekeurd voor gebruik met Super 95 E10-benzine. 

De tot 33 procent hernieuwbare aandelen bestaan ​​uit biogebaseerde nafta of ethanol gecertificeerd door het ISCC-certificeringssysteem (International Sustainability and Carbon Certification). Nafta wordt bijvoorbeeld verkregen uit wat bekend staat als tallolie, een bijproduct bij de vervaardiging van bijvoorbeeld cellulose voor papier. Als alternatief kunnen ook andere rest- en afvalstoffen als uitgangspunt dienen.

In het Blue Gasoline-project hebben de drie partners gezamenlijk de te behalen brandstofspecificatie gedefinieerd, rekening houdend met de motorvereisten en duurzaamheid. Het ontwikkelde product werd intensief getest op motortestbanken en in testvoertuigen - met consistent positieve resultaten. 

Bosch zal de Blue Gasoline al in mei 2021 naar zijn fabrieksvulstations brengen, te beginnen met de locatie in Schwieberdingen. De introductie bij de fabrieksvulstations in Feuerbach en Hildesheim staat gepland voor de loop van 2021. Het aanbod van conventionele Super 95 E10-benzine wordt dan geleidelijk afgebouwd. 

Bosch biedt sinds eind 2018 de R33 Blue Diesel op zijn fabrieksvulstations aan als enige dieselbrandstof die beschikbaar is voor bedrijfswagens en interne bestelwagens. R33 Blue Diesel is ook verkrijgbaar bij steeds meer reguliere tankstations in Duitsland. Er zijn momenteel acht benzinestations van verschillende merken in Duitsland. Er komen er meer bij.

Hernieuwbare brandstoffen zijn geen vervanging voor elektrische mobiliteit

Voor Bosch zijn hernieuwbare, CO2-gereduceerde of CO2-neutrale brandstoffen geen vervanging van elektromobiliteit, maar een aanvulling. In principe zijn ze zinvol voor alle transportmiddelen, maar vooral voor die waarvoor er geen duidelijk en economisch elektrificatiepad is. 

Naast schepen en vliegtuigen zijn dit vooral zware transporten en bestaande voertuigen, maar ook alle voertuigen die vandaag en de komende decennia nog op de wegen over de hele wereld zullen rijden met verbrandingsmotoren of hybride aandrijvingen. 

Om een ​​snelle verspreiding in de markt te bevorderen, ligt de focus op hernieuwbare biogene en synthetische brandstofcomponenten, die in hoge mate kunnen worden toegevoegd binnen de bestaande brandstofnormen. Met de inzet van Blue Diesel en Blue Gasoline laat Bosch zien dat naast nieuwe voertuigen ook het bestaande wagenpark een bijdrage kan leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot in de transportsector en daarmee aan klimaatdoelstellingen.