Zoeken

Beste seizoensstart ooit voor Kawasaki

7 mei 2019
Kawasaki heeft dit jaar in de Benelux een vliegende start gemaakt. De groene jongens kenden de hoogste groei ooit en staan bij onze zuiderburen nu tweede in het algemeen klassement, terwijl in Nederland de lijst wordt aangevoerd.

1826 motoren heeft Kawasaki de eerste vier maanden van het jaar aan de man weten te brengen in de Benelux, waarvan een fractie meer bij ons in Nederland. In cijfers uitgedrukt vertaalt zich dat in een marktaandeel van 15,3% in België en 18,94% in Nederland. 

Waar in Nederland Kawasaki BMW nipt voor heeft weten te bijven staan de Duitsers bij onze Zuiderburen fier bovenaan, ondanks dat BMW's een flink stuk duurder zijn. Volgens mannen die er verstand van hebben is dat omdat 80% van de markt in België wordt gefinancierd en slechts 20% handje contantje wordt betaald, waar dat bij ons eerder omgekeerd is. 

Volgens Kawasaki is de groei deels gerealiseerd door het succes van het vele productnieuws voor 2019 (denk daarbij aan de Versys 1000, ZX-6R 636 en Z400) en door de aanhoudende goede verkopen in succesmodellen als de Z900, Z650, Versys 650 en Z1000SX.

De verwachting is dat Kawasaki in 2019 een nieuw all-time high record zal zetten qua verkopen.

Verkoopcijfers Nederland:

Merk 2018 YTD 2019 YTD verschil % MS 2018 MS 2019
1 Kawasaki 772 929 157 20,34% 14,30% 15,85%
2 BMW 704 909 205 29,12% 13,04% 15,51%
3 Yamaha 566 715 149 26,33% 10,49% 12,20%
4 Harley-Davidson 462 499 37 8,01% 8,56% 8,51%
5 Suzuki 383 430 47 12,27% 7,10% 7,34%
6 Honda 178 366 188 105,62% 3,30% 6,24%
7 KTM 353 336 -17 -4,82% 6,54% 5,73%
8 Triumph 262 258 -4 -1,53% 4,85% 4,40%
9 Ducati 226 258 32 14,16% 4,19% 4,40%
10 overig 139 205 66 47,48% 2,58% 3,50%
Totaal 4045 4905 860 21,26%

 

Verkoopcijfers België:

Merk 2018 YTD 2019 YTD verschil % MS 2018 MS 2019
1 BMW 1237 1428 191 15,44% 22,92% 24,36%
2 Kawasaki 770 897 127 16,49% 14,27% 15,30%
3 Honda 589 690 101 17,15% 10,91% 11,77%
4 Harley-Davidson 669 635 -34 -5,08% 12,40% 10,83%
5 Yamaha 574 611 37 6,45% 10,64% 10,42%
6 KTM 346 400 54 15,61% 6,41% 6,82%
7 Triumph 392 359 -33 -8,42% 7,26% 6,13%
8 Ducati 272 275 3 1,10% 5,04% 4,69%
9 Suzuki 256 224 -32 -12,50% 4,74% 3,82%
overig 292 342 50 17,12% 5,41% 5,84%
Totaal 5397 5861 464 8,60%

 

Nu moet bij die cijfers wel een kanttekening worden geplaatst. Kawasaki heeft in haar persbericht de cijfers opgeschoond, dat wil zeggen zonder scooters, 125cc en Enduro's, omdat dat volgens Kawasaki een andere markt betreft. Nu wordt bij onze zuiderburen wel het onderscheid gemaakt tussen 125cc en daarboven, maar ook daar worden de scooters en Enduro's onder de motorfietsen geschaard. 

En dus hebben we voor het gehele plaatje er even de niet opgeschoonde verkoopcijfers bij gepakt. Kijken we naar de markt in z'n geheel, dan zien we een klein maar wel heel belangrijk verschil: niet Kawasaki, maar BMW blijkt dan ook marktleider in Nederland te zijn. Ten opzichte van de 86 units die van de C 600/650, C400 en C Evolution zijn verkocht heeft Kawasaki 12 J125/300's en 8 Z125's aan de man gebracht. Kawasaki staat dan nog wel op de tweede plaats, maar wordt nu wel korter op de hielen gezeten door Yamaha.

 

Verkoopcijfers Nederland compleet:

Merk 2018 YTD 2019 YTD verschil % MS 2018 MS 2019
1 BMW 722 995 273 37,81% 13,38% 16,98%
2 Kawasaki 783 949 166 21,20% 14,51% 16,19%
3 Yamaha 712 915 203 28,51% 13,19% 15,61%
4 Harley-Davidson 462 499 37 8,01% 8,56% 8,51%
5 Honda 213 488 275 129,11% 3,95% 8,33%
6 KTM 554 482 -72 -13,00% 10,26% 8,22%
7 Suzuki 422 469 47 11,14% 7,82% 8,00%
8 Triumph 262 258 -4 -1,53% 4,85% 4,40%
9 Ducati 226 258 32 14,16% 4,19% 4,40%
overig 532 584 52 9,77% 9,86% 9,96%
Totaal 4888 5897 1009 20,64%