Beste seizoensstart ooit voor Kawasaki
1826 motoren heeft Kawasaki de eerste vier maanden van het jaar aan de man weten te brengen in de Benelux, waarvan een fractie meer bij ons in Nederland. In cijfers uitgedrukt vertaalt zich dat in een marktaandeel van 15,3% in België en 18,94% in Nederland.
Waar in Nederland Kawasaki BMW nipt voor heeft weten te bijven staan de Duitsers bij onze Zuiderburen fier bovenaan, ondanks dat BMW's een flink stuk duurder zijn. Volgens mannen die er verstand van hebben is dat omdat 80% van de markt in België wordt gefinancierd en slechts 20% handje contantje wordt betaald, waar dat bij ons eerder omgekeerd is.
Volgens Kawasaki is de groei deels gerealiseerd door het succes van het vele productnieuws voor 2019 (denk daarbij aan de Versys 1000, ZX-6R 636 en Z400) en door de aanhoudende goede verkopen in succesmodellen als de Z900, Z650, Versys 650 en Z1000SX.
De verwachting is dat Kawasaki in 2019 een nieuw all-time high record zal zetten qua verkopen.
Verkoopcijfers Nederland:
Merk | 2018 YTD | 2019 YTD | verschil | % | MS 2018 | MS 2019 | |
1 | Kawasaki | 772 | 929 | 157 | 20,34% | 14,30% | 15,85% |
2 | BMW | 704 | 909 | 205 | 29,12% | 13,04% | 15,51% |
3 | Yamaha | 566 | 715 | 149 | 26,33% | 10,49% | 12,20% |
4 | Harley-Davidson | 462 | 499 | 37 | 8,01% | 8,56% | 8,51% |
5 | Suzuki | 383 | 430 | 47 | 12,27% | 7,10% | 7,34% |
6 | Honda | 178 | 366 | 188 | 105,62% | 3,30% | 6,24% |
7 | KTM | 353 | 336 | -17 | -4,82% | 6,54% | 5,73% |
8 | Triumph | 262 | 258 | -4 | -1,53% | 4,85% | 4,40% |
9 | Ducati | 226 | 258 | 32 | 14,16% | 4,19% | 4,40% |
10 | overig | 139 | 205 | 66 | 47,48% | 2,58% | 3,50% |
Totaal | 4045 | 4905 | 860 | 21,26% |
Verkoopcijfers België:
Merk | 2018 YTD | 2019 YTD | verschil | % | MS 2018 | MS 2019 | |
1 | BMW | 1237 | 1428 | 191 | 15,44% | 22,92% | 24,36% |
2 | Kawasaki | 770 | 897 | 127 | 16,49% | 14,27% | 15,30% |
3 | Honda | 589 | 690 | 101 | 17,15% | 10,91% | 11,77% |
4 | Harley-Davidson | 669 | 635 | -34 | -5,08% | 12,40% | 10,83% |
5 | Yamaha | 574 | 611 | 37 | 6,45% | 10,64% | 10,42% |
6 | KTM | 346 | 400 | 54 | 15,61% | 6,41% | 6,82% |
7 | Triumph | 392 | 359 | -33 | -8,42% | 7,26% | 6,13% |
8 | Ducati | 272 | 275 | 3 | 1,10% | 5,04% | 4,69% |
9 | Suzuki | 256 | 224 | -32 | -12,50% | 4,74% | 3,82% |
overig | 292 | 342 | 50 | 17,12% | 5,41% | 5,84% | |
Totaal | 5397 | 5861 | 464 | 8,60% |
Nu moet bij die cijfers wel een kanttekening worden geplaatst. Kawasaki heeft in haar persbericht de cijfers opgeschoond, dat wil zeggen zonder scooters, 125cc en Enduro's, omdat dat volgens Kawasaki een andere markt betreft. Nu wordt bij onze zuiderburen wel het onderscheid gemaakt tussen 125cc en daarboven, maar ook daar worden de scooters en Enduro's onder de motorfietsen geschaard.
En dus hebben we voor het gehele plaatje er even de niet opgeschoonde verkoopcijfers bij gepakt. Kijken we naar de markt in z'n geheel, dan zien we een klein maar wel heel belangrijk verschil: niet Kawasaki, maar BMW blijkt dan ook marktleider in Nederland te zijn. Ten opzichte van de 86 units die van de C 600/650, C400 en C Evolution zijn verkocht heeft Kawasaki 12 J125/300's en 8 Z125's aan de man gebracht. Kawasaki staat dan nog wel op de tweede plaats, maar wordt nu wel korter op de hielen gezeten door Yamaha.
Verkoopcijfers Nederland compleet:
Merk | 2018 YTD | 2019 YTD | verschil | % | MS 2018 | MS 2019 | |
1 | BMW | 722 | 995 | 273 | 37,81% | 13,38% | 16,98% |
2 | Kawasaki | 783 | 949 | 166 | 21,20% | 14,51% | 16,19% |
3 | Yamaha | 712 | 915 | 203 | 28,51% | 13,19% | 15,61% |
4 | Harley-Davidson | 462 | 499 | 37 | 8,01% | 8,56% | 8,51% |
5 | Honda | 213 | 488 | 275 | 129,11% | 3,95% | 8,33% |
6 | KTM | 554 | 482 | -72 | -13,00% | 10,26% | 8,22% |
7 | Suzuki | 422 | 469 | 47 | 11,14% | 7,82% | 8,00% |
8 | Triumph | 262 | 258 | -4 | -1,53% | 4,85% | 4,40% |
9 | Ducati | 226 | 258 | 32 | 14,16% | 4,19% | 4,40% |
overig | 532 | 584 | 52 | 9,77% | 9,86% | 9,96% | |
Totaal | 4888 | 5897 | 1009 | 20,64% |