In een persbericht is de deelname aan de Grand Prix van Valencia bevestigd door Fausto Gresini, die stelt dat deelname van beide teams een eerbetoon aan de overleden coureur Marco Simoncelli zal zijn. Volgens Gresini was het geen eenvoudige beslissing, maar is deze keuze gemaakt omdat Marco dat zou hebben gewild.
De beste manier om Marco te eren is datgene te doen waar hij het meest van hield, en dat was racen en de wereld van MotoGP. De beste manier om genegenheid jegens Marco te tonen is onze teams en rijders voor deze race op te stellen, aldus Gresini.