Het verbod op reclame voor producten die het verbruik van fossiele brandstoffen promoten is een eerste stap naar het volledig weren van dergelijke producten die de klimaatcrisis verergeren. Amsterdam is daarmee de eerste stad ter wereld die reclame voor fossiele producten gaat weren. De gemeenteraad en reclame-exploitant CS Digital Media tekenden maandagmiddag hierover een convenant.
De wens om fossiele reclame aan te pakken staat in een motie van GroenLinks raadslid Jasper Groen die de Amsterdamse gemeenteraad in december 2020 aannam. De motie volgde op een brief waarin Reclame Fossielvrij samen met 51 Amsterdamse organisaties de stad opriep om reclame te weren die niet past in haar duurzaamheidsbeleid. Naast GroenLinks stonden ook de PvdA, de Partij voor de Dieren, Denk en SP achter de motie.
“We willen een stad zijn waar zuinig met energie wordt omgesprongen,” zegt wethouder Marieke van Doorninck. “Met de ondertekening van dit convenant zet Amsterdam daarmee een eerste mooie stap.” Amsterdam zou in 2030 de CO2-uitstoot met 55 procent moeten hebben verminderd.
Milieuorganisatie Reclame Fossielvrij is blij met het besluit van de gemeente. "De beslissing om fossiele reclame uit de metro te weren komt op een cruciaal moment in de strijd tegen de klimaatontwrichting", zegt Reclame Fossielvrij coördinator Femke Sleegers. "We hebben geen tijd meer te verliezen om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Daar passen geen reclames bij die fossiele brandstoffen normaal houden en die klimaatverandering verergeren.”
Het nieuwe reclameverbod is trouwens niet het eerste verbod in Amsterdam, eerder al besloot vervoerder GVB na een actie van Extinction Rebellion Amsterdam om het reclamebeleid aan te scherpen om greenwashing-reclames te kunnen weren van bussen, trams, metro’s en pontjes.
Reclame Fossielvrij streeft naar een landelijke ‘tabakswet’ voor de fossiele industrie. In de strijd tegen roken was het reclameverbod voor de tabaksindustrie een onmisbare stap. Het veranderde de sociale normen en het nam de verleiding weg. Voor de fossiele industrie is eenzelfde aanpak nodig, betoogt de campagnegroep.
3 mei 2021
Amsterdam weert reclame fossiele brandstofgebruiker
Amsterdam staat op metrostations geen reclame meer toe voor producten die het verbruik van fossiele brandstoffen promoten, zoals goedkope vliegreizen, auto's en motoren. De maatregel is het gevolg van een motie van GroenLinks afgelopen december.
Articles