Zoeken

Vergelijk A2 Allroads

MASH Adventure 400

10 januari 2018

Stel, je wordt gebeld door niet één maar twee redacties. Of je zin hebt om met een lichte all-road een dagje te spelen op het Experience Island in Loon op Zand. Sterker nog, met vier motorfietsen. Je zal begrijpen dat het antwoord snel gegeven was en dat, ongeacht welke vier het zouden zijn, er met smart naar die dag uitgekeken werd. Naast de motoren eens in het terrein te Is 'm op het lijf geschreven, dat spelen in de zandbak. De MASH dan hè...testen is de locatie natuurlijk ook top. Experience Island, dat eigendom is van tienvoudig Nederlands motorcross en vijfvoudig enduro kampioen Gerard Rond, is een beleving op zich. Alles op het gebied van off-roaden watersport kan je daar testen en beleven. Klik maar eens op hun link voor de vele mogelijkheden.

Terug naar de motorfietsen en zoals al gezegd, lichte all-road motorfietsen. Tenminste dat claimen ze te zijn. Licht in de vorm van cilinderinhoud en de lichtste van het viertal is de Honda CRF Rally. Een 250cc eencilinder en volgens alle vier de redacteuren zo op het oog al de winnaar in het terrein. Zijn looks en voorkomen ademen één en al Dakar. Next in line is de Kawasaki Versys-X 300, een 296cc parallel twin die in zijn Adventure wel heel erg klaar lijkt te zijn voor een trip naar het onbekende. Dan de motorfiets met misschien wel de
Niet te misstaan een échte allroad, 't oogt alleen gedateerd

Eigenlijk de beste keuze voor wie én op straat én offroad rijden wil. 

Meer dan genoeg ruimte voor een strandfeest met barbecue. Vering is trouwens geen goedkope shit
bekendste twee letter typeaanduiding, de BMW G310 GS. Een 313cc metende eencilinder die wellicht door die letters al met 1-0 voorsprong aan de wedstrijd begint. En dan, last but not least, de MASH Adventure Touring. Een bijna 400cc tellende luchtgekoelde eencilinder die reeds in 2012 het levenslicht zag. Toen nog niet onder de naam MASH want die kwam 3 jaar geleden op de Europese markt.

Dit is ook de motorfiets waar ik voornamelijk mee op pad ben geweest. Nou ja, op pad… Meer off-road maar dat was uiteindelijk ook de bedoeling van deze ontmoeting. Een MASH dus en die wijkt behoorlijk af dan wat we van het Frans Chinese merk normaal gesproken zien. Lichte klassieke modellen volgens de retro look en daar lijkt de Adventure helemaal niet op. Toch is het een echte MASH want het merk wil lichte motorfietsen aanbieden tegen een aantrekkelijke prijs. Dat lukt ze met de cilinderinhoud (ook al is hij van het viertal de zwaarste) maar ook qua prijs. Slechts €5.844,- (exclusief de koffers) en dat is veruit de goedkoopste in dit gezelschap. Honda vraagt voor zijn gelikte en bekuipte CRF €7.358,- terwijl BMW bijna 6.894,- en Kawasaki €6.699,- vraagt voor hun all-road.

Niet helemaal fair natuurlijk want de andere drie leveren al Euro4 motoren terwijl de MASH nog redelijk ‘ouderwets’ door het zand dendert. Een nieuwe Adventure 400 gaan we dan ook niet meer tegenkomen op de beurzen. Misschien komt MASH wellicht met een 650 uitvoering maar daar is nog niets over bekend. We moeten het dus doen met deze Adventure en die Jongens, als jullie het niet erg vinden, dan doe ik nog een rondje (of 10)doet mij in de verte denken aan de Yamaha XT600 Super Ténéré waarmee ik in de jaren negentig van Hoogeveen naar Zwolle reed.

Terug in de tijd dus maar op één of andere manier voelt dat goed. Zowel in het terrein als op de verharde weg. Ik moet toegeven, de voorvork is ondanks zijn vele instelbaarheden niet echt een juweeltje en die voorrem mag met deze remblokken de naam rem eigenlijk niet hebben maar de dikke ploffen uit de uitlaat en zijn volwassen all-road uiterlijk geven je wel het gevoel met iets onderweg te zijn. Met groot gemak baant hij zich een weg door de diepe sporen op Experience Island. Staand op de stabiele voetsteunen geeft hij je vertrouwen en door zijn grote 21” voorwiel is hij zeer goed door de sporen te manoeuvreren. Maar liefst 19 liter brandstof neem je mee in zijn stalen tank en dat moet goed zijn voor meer dan 400 kilometer. Voor een dagje terrein iets te veel van het goede (toch extra gewicht) maar voor woon-werk ideaal.

Hoog en rechtop zit je op de MASH. Zijn zadel is niet zo off-road zoals die van de Honda maar wel meer dan die van de BMW en de Kawa. Die laatste twee zijn toch meer road motoren met een all-road uiterlijk. Zeker de Kawasaki is met zijn hoogtoerige tweepitter de minst all-road in mijn ogen. Qua looks (zeker met de Adventure kit) zeer geslaagd maar eenmaal op de motorfiets waan je je al snel op een Z300 i.p.v. Versys. Joie de vivre zeggen ze in Frankrijk en gelijk hebben zeOp de BMW heb hetzelfde. Begint al met de zitpositie want daar komt het stuur teveel naar je toe waardoor je het gevoel hebt op een combi van de G310R en een ‘grote’ GS te zitten. Een zeer fraaie urban commuter met all-road looks, zo zou ik hem noemen. De Honda is the King van het terrein, daar is geen twijfel over mogelijk en zelfs op de weg bieden de noppenbanden redelijk veel vertrouwen maar zijn lichte krachtbron en off-road rijeigenschappen vind ik niet het meest geschikt mocht je hem woon-werk gaan gebruiken. Misschien was het wel zo bedoeld maar de motorfiets die mij werd toegewezen blijkt aan het einde van de dag toch mijn overall winner. Qua looks en off-road eigenschappen wint de Honda, qua leverbare uitrusting de Kawasaki, de coolste en stoerste ongetwijfeld is de BMW maar naar huis gaan we in dit geval met de MASH.

Houdt zich verrassend staande offroad, lekker stampende eencilinder

Toch wel gedateerd