Zoeken

Test: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports

Conclusie

9 april 2018

Het staat buiten kijf dat Honda een gouden zet heeft gezet met de herlancering van de Africa Twin, de motor die Honda in het grijze verleden de overwinning in de roemruchte Parijs-Dakar Rally bracht. Van alle zogenaamde Allroads is de CRF1000L Africa Twin, zoals de motor officieel heet, waarschijnlijk de enige waarmee je supergoed van twee wallen kunt eten. Een heerlijke fiets voor op straat, Sta ik er zo goed op?waarmee je écht offroad kunt gaan. Dat was twee jaar geleden al zo bij de eerste Africa Twin en nu helemaal dankzij de kleine aanpassingen die Honda aan het motormanagement en DCT (semi)automatische transmissie heeft gedaan. 

Alsof die aanpassingen op zich niet genoeg zijn geweest heeft Honda de Africa Twin uitgebreid met een meer offroad gerichte Adventure Sports uitvoering, voor de echte avonturiers onder ons, met langere veerwegen, meer grondspeling en een meer dan 5 liter grotere tank. En, niet te vergeten, een waanzinnig gave kleurstelling. De fiets mag voor mij eigenlijk te hoog zijn en z’n geclaimde actieradius van 500 kilometer mag bij lange na niet worden gehaald, maar ik zou er direct ruimte voor vrijmaken in m'n garage. Dan maar wat vaker stoppen bij de pomp...

Echte Africa Twin, klinkt als een 90° V-Twin, schakelsnelheid DCT, je voelt je net Paulo Goncalves

Handvatverwarming bij -4, tankinhoud geen 24,2 liter, 500 km op een tank? Echt niet...