Zoeken

Dubbeltest: BMW F750GS en F850GS

Premium middenklassers

12 maart 2018
Tien jaar na de lancering van de nieuwe middenklasse GS-familie heeft BMW de middenklasse Allroad nieuw gedefinieerd met de F 750 GS en F 850 GS, die van de grond af aan compleet nieuw zijn ontworpen en enginered. In de bergachtige omgeving van Marbella maakten we kennis met beide modellen, die de lat van premium middenklassers op ongekende hoogte hebben gelegd.

Hoewel de meeste motorrijders de twee letters GS haast automatisch verbinden met de koning der Allroads, de BMW R 1200 GS, heeft ook de middenklasse GS familie de Duitsers bepaald geen windeieren gelegd, maakt BMW’s woordvoerder Dominik Schaidnagel ons duidelijk tijdens de presentatie van de nieuwe F 750 GS en F 850 GS in La Cala Resort in Mijas, op steenworp afstand van de luxe badplaats Marbella. “Sinds de lancering van de nieuwe middenklasse GS in 2008 zijn er meer dan 165.000 van verkocht,” Bij 'lekker kwiek stukkie toeren' dachten we eerlijk gezegd nooit aan 'middenklasse GS'. Tot nuweet Dominik te vertellen, “met nagenoeg gelijke aantallen voor de F 650 GS / F 700 GS (in 2012 werd de naam van 650 veranderd in 700, red.) en de F 800 GS: 75.282 om 80.029 om precies te zijn.” Tel daar de 17.488 units die van de F 800 GS Adventure in de periode 2013-2017 zijn verkocht bij op en je praat over 183.000 middenklasse GS’en in tien jaar tijd. Nu is dat weliswaar peanuts vergeleken met de R 1200 GS, waarvan er alleen al het afgelopen jaar wereldwijd 29.906 aan de man zijn gebracht, met nog eens 20.375 units van de R 1200 GS Adventure, maar afgezet tegen de totaalverkoop is die middenklasse GS toch nog goed geweest voor 10 tot 15%.

Na tien jaar consistente doorontwikkeling van de middenklasse GS heeft BMW nu twee compleet nieuw ontwikkelde motoren op de markt gezet, waarbij het ontwikkelingsteam de opdracht kreeg twee ultieme rij-machines te ontwikkelen die nog gemakkelijker te rijden moeten zijn, ongeacht of het nou is voor een sportief ritje op straat, een tour compleet met bagage en duopassagier of een avontuurlijke trip offroad. “Meer nog dan hun voorgangers zijn de F 750 GS en F 850 GS gericht op elk hun eigen clientèle,” zegt Dominik. “De F 750 GS is ontworpen voor alle motorrijders die de voorkeur geven aan de sensatie en het herkenbare design van een Allroad (of zoals de Duitsers het mooi zeggen: een Reise Enduro) in combinatie met een lage zit, voldoende vermogen, hoge kosten efficiëntie en krachtige allround kwaliteiten. Daar tegenover staat de nieuwe F 850 GS, die niet alleen krachtiger is, maar daarboven ook nog eens de distinctieve touring kwaliteiten heeft gekoppeld aan superieure Offroad bekwaamheid.”

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Markus Jahn, Jörg Künstle, Daniel Kraus