Zoeken

Dubbeltest: BMW F750GS en F850GS

Onmiskenbaar GS

12 maart 2018

Het compleet nieuwe motorblok met dito rijwielgedeelte is echter niet het eerste dat in het oog springt als je voor het eerst oog in oog met de twee nieuwe GS’en staat. Ten opzichte van z’n 700/800 heeft het design een lekkere opfrisbeurt gehad, maar is nog steeds onmiskenbaar GS en als zodanig uit duizenden te herkennen, waarbij vanaf de zijkant gezien de lijnen van de 1200 zijn overgenomen.
Heel herkenbaar,  maar toch anders. Het TFT scherm is het toonbeeld van eenvoud

Inderdaad, dezelfde knopjes als bij de premium modellen. En nee, e-Call SOS is niet om een treetje bier te bestellen (hoewel, proberen kan natuurlijk altijd)

Het moet niet gekker worden, Keyless Ride... op een middenklasser

Hadden we al gezegd dat het heel herkenbaar GS is?

De beugel is uiteraard ook een accessoire, maar dan ben je wel meteen op koffers voorbereid
De achterkant is zoals gezegd smaller vormgegeven, maar de grootste vooruitgang zit ‘m in de neus, waar de plompe koplamp het veld heeft geruimd voor een veel sexyer LED exemplaar met LED dagrijverlichting.

Vanuit het zadel kijk je uit op een 6,5” fullcolour TFT display, dat over tal van interessante functies beschikt. Tenminste, als je voor het € 708 kostende Connectivity pakket bent gegaan, standaard is een ‘oldskool’ display voorzien dat bestaat uit een analoge toerenteller en een digitaal display. BMW is wat connectiviteit betreft echter wél voor het maximale gegaan, en dus kun je niet alleen je telefoon pairen om muziek te luisteren of te bellen, maar kan in combinatie met de nieuwe BMW Connected App het TFT display ook nog eens als navigatiesysteem worden gebruikt. Een primeur. Nu worden weliswaar momenteel alleen nog maar de routeaanwijzingen in het display getoond en dus geen (gedetailleerde) landkaart, maar dat is slechts een kwestie van tijd (en Wifi).

Het TFT display is met 6,5” formaat niet alleen lekker groot, maar blinkt ook nog eens uit in eenvoud. BMW heeft ervoor gekozen om alleen de meest essentiële informatie in beeld te brengen die lekker groot wordt getoond en heeft daarmee niet de klassieke fout gemaakt te veel informatie te willen laten zien. De matte kleuren ogen in eerste instantie minder sexy dan de hoogglans die door alle concurrenten wordt gebruikt, maar daardoor is het display wél onder alle omstandigheden goed afleesbaar en heeft geen last van schitteringen van de zon. Via het menu is te switchen naar een scherm waar alle boordinformatie inclusief bandenspanning overzichtelijk is af te lezen. Het enige puntje van kritiek is de positie van de schakelaar voor Schijnt twee dagen eerder nog gigantisch noodweer te zijn geweest. Maar ja, je krijgt wat je verdient, toch?het knipperlicht, die als gevolg van de joggle net iets te ver zit, waardoor meer dan eens per abuis op de schakelaar van de claxon wordt gedrukt. Hoewel daar wel bij aan moet getekend dat ik het liefst mijn handen zo ver mogelijk naar buiten plaats en ik niet al te grote handen heb.

Wat elektronica betreft zijn beide GS’en standaard voorzien van twee rijmodi (Rain en Road), ABS en Automatic Stability Control ASC, ofwel tractiecontrole. welke met nog twee rijmodi Dynamic en Enduro kunnen worden uitgebreid wanneer het Dynamic pakket is aangeschaft. Voor het prijskaartje van € 845 kan dat worden uitgebreid met het Dynamic pakket, dat naast twee extra rijmodi (Dynamic en Enduro) ABS Pro, dynamische tractiecontrole (DTC) en de Shift Assist Pro omvat. Het meest interessante is echter dat het Dynamic pakket door middel van een IMU wordt aangestuurd, zodat ook nog eens de Roll, Yaw en Pitch wordt gemonitord en vandaaruit het ABS en de tractiecontrole wordt aangestuurd. Toch maar weer eens kijken of we echt niet vanuit Spanje kunnen gaan werken. Dit zal maar je achtertuin zijnOfwel: bochten-ABS en hellingshoek afhankelijke tractiecontrole. BMW is echter wat het ABS betreft nog een stap verder gegaan door mate van ABS en wielspin via een complex algoritme per rijmodus aan te passen.

Het algoritme is volgens BMW te complex om het verschil tussen de rijmodi in cijfers of percentages uit te drukken,maar kort gezegd komt het er wel op neer dat van Rain naar Road naar Dynamic de gasrespons telkens een tandje sportiever wordt. In de Enduro modus is de gasrespons daarentegen zo lineair mogelijk gemaakt. Datzelfde geldt trouwens ook voor Dynamic ESA, dat BMW heel slim in een ander (Touring) pakket heeft ondergebracht en waarvoor nog eens € 1000 op tafel moet worden gelegd. Voor dat geld krijg je naast Dynamic ESA trouwens ook cruise control en kofferdragers links en rechts.