Zoeken

Dubbeltest: BMW F750GS en F850GS

Conclusie

12 maart 2018

Tien jaar na de lancering van het middenklasse GS-platform heeft BMW haar middenklasse Allroad flink opgewaardeerd met de F 750 GS en F 850 GS, die beter dan ooit hun mannetje weten te staan en waar in alle eerlijkheid buiten een onhandige positie van de knipperlichtschakelaar en een quickshifter die ’t alleen volgas echt lekker doet weinig tot niets op aan te merken is. Kost een paar centen, maar dan heb je ook watDe twee GS’en staan er niet alleen heerlijk fris bij, steken wat elektronische gadgets betreft KTM de kroon en hebben een beter rijwielgedeelte. Om nog maar te zwijgen van het nieuwe motorblok dat niet alleen véél beter klinkt, maar bovendien ook nog eens veel sterker is.

Maar toch, ondanks dat BMW op alle vlakken een nieuwe norm heeft gezet in het middenklasse Allroad segment, met de F 750 GS voor de Allroad rijder voor wie het alleen om het Allroad uiterlijk gaat (en dus nooit onverhard zal gaan) en de F 850 GS voor de avonturiers die wél offroad willen gaan (en werkelijk, als je nooit offroad zult gaan heb je écht aan de 750 meer dan genoeg), vragen we ons af of de twee modellen wat verkoopcijfers nu wel uit de schaduw zullen treden van de R1200GS. BMW heeft de lat weliswaar op een ontzettend hoog niveau gelegd met twee fietsen die het aan luxe werkelijk niets ontbreekt, maar voor al die luxe moet wel flink wat extra geld op tafel worden gelegd. En blijkt die F 850 GS zoals wij ‘m hebben gereden ineens niet voor € 13.894,- maar € 18.597,47 over de toonbank te zijn gaan. En dan is ineens de Africa Twin de olifant in de kamer.

oogt lekker fris, loopt en klinkt als een 90° V-Twin (gááf!!), premium elektronica in de middenklasse

Quickshifter werkt met opschakelen alleen volgas, positie knipperlichtschakelaar, met alle optiepakketten is ‘ie behoorlijk aan de prijs