Zoeken

Vergelijk: Z900 vs MT-09 vs GSX-S750Z

Helder

13 april 2017

Of niet, als ik Ed mag geloven. “Wat een *#*fiets is die Yamaha zeg! Ik rij er net mee over het viaduct en krijg me een tankslapper, niet normaal meer!” Nou ken ik Ed en zijn rijstijl al een poosje en maak me dus nog niet echt druk, maar vraag me toch af in hoeverre de Yamaha iets in petto heeft. Kon ik bij de introductie niet al teveel van merken,
Beetje afgekeken van Kawa, de lage koplamp, maar wel vet. Leesbril overbodig bij het display

Kijk nou eens goed naar die bouw, zie je daar geen Supermotard in? 

Je moet ervan houden, die joekels van luchthappers. Onze demo zat bomvol accessoires, waaronder deze crashpad
maar toen reden we allemaal op zo’n ding en dat is toch anders. Nu gaat het over dezelfde weg, dezelfde omstandigheden en dezelfde rijder, maar slechts een andere motor en dan gaan de verschillen natuurlijk wél opvallen. Maar eenmaal onderweg met het trio vallen snel twee dingen op: de lichtvoetigheid van de Yamaha en de lijnvastheid van vooral de Kawa, met in het kielzog er kort achter de Suzuki.

Om daarmee te beginnen: de GSX-S valt op door z’n prachtig mooie stuurgedrag. Is daarin misschien zelfs de Kawasaki de baas en weet het qua beleving al helemaal te maken. Jaag ‘m in toeren en je waant je als op een supersport met z’n sportievere zitpositie en smallere en meer naar de rijder toe gebogen stuur. Wil je niet van je kneedown rijstijl af, dan is de Suzuki de meest voor de hand liggende keus. De Kawasaki is daarin iets gematigder en de Yamaha is juist bijna het tegenovergestelde. Of meer zoals Ed zegt ‘ik heb steeds de neiging m’n poot uit te steken’. Helder.


Eigenlijk niks mis mee, maar stap daarna vooral niet op een van de andere twee

Die Suzuki dus, verstaat ook het vak knallen prima, maar dat kan de Kawasaki ook en bovendien: op een snaarstrak stuk asfalt gaat alles perfect, maar komen er hobbels in het spel, dan geeft de vering van de GSX-S eerder aan dat het genoeg is dan die van de Kawasaki. Maar weten we het commentaar van een week geleden nog? Het ‘bijna teveel’ gevoel nu de motoren op Bridgestone S21  staan? Aan de temperatuur ligt het vandaag niet, maar wel is er nu een derde speler bijgekomen.. en die kan het nog net eventjes beter. Kunnen we in de fotobocht die we dit keer uitgekozen hebben prachtig soepel een rijlijn aansnijden
Mooi, maar om nou te zeggen Wow, dat net weer niet. Display is goed afleesbaar

Beetje een grijze muis in deze kleurstelling, die ook nog eens 200 euro duurder is. Snap jij dat?

Strak, maar daardoor wel erg saai, het kontje van de GSX. Wielstriping met logo is daarentegen wel weer vet
en perfect op de curve houden, is het op de MT net even anders: voor je uit blijven kijken, als je teveel naar de binnenkant van de bocht kijkt, volgt de motor vanzelf. Dit is wendbaar 2.0 en dat uit zich herhaaldelijk.

Nou is de Yamaha ook wel de enige die in gewicht een flink stuk lager scoort dan de andere twee, hij is zo wendbaar dat je echt moet oppassen wat je doet. Of positiever gezegd: ‘dance like a butterfly, sting like a bee’. Dat laatste gaan we iets later op door. Dat dansen dus… iets waar de MT exceltioneel goed in is en terstond de twee viercilinders naar een bijrol dirigeert. Wat zijn die dingen dan nog steeds log en lijnvast… perspectief dus. Maar het heeft ook een keerzijde en die had Ed dus al ontdekt, want dat lichtvoetige rijgedrag heeft de Yamaha ook op hogere snelheid. En dan komt de vering ook in het spel.

Boven een bepaalde snelheid begint de MT licht te slingeren in de kop waar de andere twee stug doorknallen, een gevolg van het lichte stuurgedrag. Normaal iets waarvan je zou zeggen ‘stuurdemper erop en klaar’, maar we weten wel beter en meestal is het zo dat als je aan een stuurdemper denkt, je eigenlijk gewoon je vering beter dient af te stellen, voor zover dat kan. Ach, die arme MT…. Hadden we vorige keer ook al zoveel aan te merken op de vering.. Rijd jij maar voorop, zeggen ze dan. Snap ik niet, zij hebben al meer ervaring dan ik oud bennu is het absoluut een wereld van verschil, de motor is nu in balans, maar wel zo dat voor en achter even goed zijn. Of dus even ‘niet goed’. Het is absoluut beter, maar naast de andere twee vinden we de motor nog steeds erg licht. Hier rest nog steeds niets anders dan naar een specialist voor andere veertjes te gaan.

Maar ja, de Kawasaki heeft het standaard al dik voor elkaar en dus kun je daar in eerste instantie meteen meer mee. Zelfs meer dan de Suzuki. Maar rare leestekens om appjes te verhullen… dat dan weer niet.  Oh en een stuurdemper zou het al wel kunnen doen hoor… maar een goede afstelling zal nog beter werken.