Zoeken

Vergelijk: Z900 vs MT-09 vs GSX-S750Z

Conclusie

13 april 2017

Puur op punten, sec bekeken is het duidelijk. De Kawa ‘wint’ weliswaar op weinig vlakken heel overtuigend of er is altijd wel een concurrent die ‘m evenaart, bijna evenaart of overtreft, maar tel je alles bij elkaar op dan is het wel opnieuw veruit het beste pakket. Dat hebben we eerder gezien met de Supernakeds, toen het de 1290 Super Duke was die op punten met de overwinnig vertrok. OnderschriftZo dus ook deze Z, die strikt genomen alles bijzonder goed doet, maar buiten de adrenalinekick bovenin nergens écht in uitblinkt, maar tegelijkertijd ook nergens écht teleurstelt. De Z900 stuurt licht en neutraal, heeft een verslavend eindschot dat verleidt tot gave wheelies, maar voelt tegelijkertijd vanaf de eerste meters heel erg vertrouwd aan.

Maar dat betekent niet dat de Z900 zomaar de ‘beste’ naked is. Natuurlijk kun je er nog genoeg bij op- of aanmerken als je wilt en je moet er maar van houden ook. Stel dat je genoegen neemt met een groeibriljantje, dan kun je dus ook bewust kiezen voor een van de anderen in de wetenschap dat je ‘m toch wel gaat upgraden. Dat kun je met de Z900 ook, dat ‘ie standaard zo ok is als wij ‘m vinden zegt natuurlijk helemaal niks over wat je er mee van plan bent. Wie laat zijn motor nou echt helemaal standaard? Da’s saai en je wilt er toch een beetje iets mee, in de loop der jaren. De Suzuki is in dit gezelschap het ondergeschoven kindje. OnderschriftDoet niks verkeerd en verdient dus ook beter, maar de andere twee zetten ‘m zodanig in de schaduw dat je haast zou vergeten dat hij er ook is. En dat lost ook een pimpbeurtje niet zomaar op ben ik bang. Toch is het een prima fiets en wie blauw bloed heeft kan met gerust hart doorgaan met ademhalen.

En dan is er nog de ongrijpbare factor fun. Als het mijn eigen geld zou zijn, zou ik dus kiezen voor de MT-09. Toegegeven, die heeft z’n nukken en is al een stuk lastiger prefect op z’n lijn te houden zonder af en toe een verrassende stap als er een onverwacht hobbeltje voorbij komt, maar als ik elke keer dat ik op dat ding stap zó’n enorme grijns op m’n tronie krijg, doe je iets heel erg goed. En dat télt gewoon. Zo erg dat ik al z'n ongemakken daarbij voor lief neem. Motorrijden is nou eenmaal niks van de cijfertjes en optellen, dat is iets voor je volgende leaseauto. Heb je een vakje voor je zonnebril ja of nee, dat werk. Saai. Dan ga je voorbij aan de essentie, motorrijden doe je voor je plezier. En dan krijg je een heel andere uitkomst, eentje die voor mij vandaag donkerblauw gekleurd is.

Kawasaki Z900

sterk blok, strak en neutraal sturen, goede vering, sensatie bovenin

axiale remmen, lage zit

Suzuki GSX-S750Z

pure Zoeperbaik, strak en neutraal sturen, sportieve zit

vering niet comfortabel, geen middengebied (vergeleken met de andere 2), beetje onopvallend

Yamaha MT-09

Dat blok, gooien en smijten alsof het een lieve lust is, wheelies 

tankslappers onder volle acceleratie, quickshifter, nog steeds best slap afgeveerd