Zoeken

Vergelijk: KTM 1090 Adventure, Ducati Multistrada 950, Honda Africa Twin

Conclusie

30 juni 2017

Goed, we hebben dus drie motoren en drie meningen.... nou zouden we dat het liefst á la Top Gear uitvechten met wat opdrachten, een puntensysteem en een whiteboard om alle scores op bij te houden, maar dat is het verschil tussen televisiebeeld en een verhaal in tekst. Hoe dan ook, drie motoren, Maar uiteindelijk, of je nou houdt van oranje....drie rijders en een stapel argumenten pro en contra per stuk. Hadden we het nog wat meer uitgebreid,dan hadden we niet alleen de pro's van de 'eigen' motor benoemd, maar ook, of misschien vooral, de contra's van de andere twee onderstreept, zo niet in neonverlichting tot in den treure  benadrukt. Want zo hoort dat. Andermans motor is uiteindelijk altijd inferieur aan je eigen, anders is er sowieso al niks aan.

In het geval van dit drietal kunnen we echter ook wel de positieve punten van andermans machine aantippen en zo is er inderdaad wel wat te zeggen voor de verstelbaarheid van de ruitjes van twee van de drie, de instelbaarheid van vering of bereikbaarheid van de verschillende menukeuzes, het eenvoudig aan- of uitzetten van tractiecontrole of ABS, de afleesbaarheid van sommige displays, de ...of rood...uitgebreide berichtgeving van andere displays, het gebrek of overschot aan gewicht, de injectie, grondspeling, veringseigenschappen, comfort, noem maar op. 

Om eerlijk te zijn, zijn we nog heel lief gebleven. De meeste argumenten die de revue passeren zijn best steekhoudend en je kunt al van een afstand zien dat de Multistrada zich meer thuis voelt op de weg en de Africa Twin moeiteloos in het onverhard rondcrosst, overigens op de voet gevolgd door de KTM die er dan weer tussenin zit. Terwijl het allemaal relatief is, want zet die KTM naast z'n eigen familie en het is een vlinder eersteklas. Heeft Vincent onlangs nog meegemaakt bij de introductie, waarbij de 1090S veel leuker bleek dan de 1290S, ...of wit, het is sowieso heerlijk rijden. Wie het eerst op Texel is!maar dat was dan ook op Sardinië, wat veel beter past bij de 1090.

Geen van deze motoren is slecht of een verkeerde keuze, daar begin je al. Dan komt het neer op voorkeur en dat hebben we op de afgelopen pagina's heel erg duidelijk gemaakt. Maar als we uiteindelijk toch -uiteraard hebben we net zoveel op de andere motoren gereden dan op de motor waar de tekst over gaat- een keus zouden moeten maken, staat op alledrie de lijstjes de Honda op 1. Zo groot is het verschil, zoveel lichter en handelbaarder is de Japanner ten opzichte van de Oostenrijker en Italiaan. Terwijl Peter uiteindelijk toch bijna voor zijn favoriet was gegaan en volgens Ed dit dé Multistrada is die je hebben wilt, had je de keus gekregen tussen de 950 en 1200. Er komt er maar één als winnaar uit en nipt of met een scheepslengte, winnen is winnen.