Zoeken

Test: Yamaha X-MAX 300

Keyless entry

17 april 2017

Helemaal nieuw voor deze Yamaha is ook het gebruik van keyless entry. Een trend die we bij meerdere scooters zien opkomen en zijn weg nu vanaf de TMAX naar de lichtere modellen heeft gevonden. Het komt er logischerwijs op neer dat je het kastje, wat in feite dienst doet als zender, op zak kan houden. Doordat je met een knop op het stuur de scooter start en in dit geval ook uit kan zetten, vergeet ik de centrale draaiknop terug naar links te draaien. Zet ik vervolgens de scooter
Qua performance komt de 300 aardig in de buurt van de 400. De zit is lekker ontspannen 

Die enkele schijf voor is al genoeg voor serieuze vertragingen. Tanken hoef je niet al te vaak te doen, bij een verbruik van ruim 1 op 30 kom je bijna 400 kilometer ver op een tank
op de zijstandaard en loop ik weg, dan word je na een seconde of vijf geattendeerd door een nadrukkelijk aanwezig alarmering. Dit doet de scooter echter niet voor niets. Het is dan ook zaak om de centrale draaiknop van ‘ON’ af te draaien. Doe je dit niet dan blijft het mogelijk om de scooter opnieuw te starten, gelukkig kan je niet om de signalering heen en zal het in de praktijk dan ook prima werken.

Heb je het over nieuwe features, dan kan je ook niet om de aanwezigheid van de Traction Control en ABS heen. Die eerste is helemaal nieuw voor de X-MAX en daarmee is hij ook op het gebied van veiligheid weer helemaal van deze tijd. Uniek was het echter niet, daar waar meerdere scooters al met deze systemen worden uitgevoerd. Nee, in feite veel minder ingenieus maar daarom niet minder vindingrijk is het verstelbare stuur.Weliswaar niet te verstellen in een handomdraai, maar voor de dealer bij aflevering is het een kleine ingreep. Er moeten wat kappen Snap best waarom ze met scooters zo graag naar Florence willen gaan. Je zou 't zelf eens moeten ervarenrond het stuur vanaf geschroefd worden, waarna het stuur 20mm dichter bij de bestuurder gemonteerd kan worden. Lijkt niet veel, maar kan in de praktijk veel schelen.

Op het stuur treffen we voortaan ook geheel nieuwe bedieningsknoppen aan. Starten doe je voortaan met een knop aan de bovenzijde, hieronder zit de knoppen voor het inschakelen van het alarmlicht en het bedienen van het digitale scherm in het dashboard. Dit scherm zit tussen twee grote en overduidelijke analoge meters. Ik zeg nog eens met nadruk analoge meters want dit is best opvallend aangezien men bij de 125- en 250 uitvoering van de X-MAX juist overstapte naar digitale aflezing. Blijft natuurlijk een kwestie van smaak wat je nu fijner vindt werken of mooier vindt, ik ben zelf gecharmeerd van de nieuwe opzet. Over de aanwezigheid van de toerenteller hebben we het al vaker gehad op een scooter, die zit er echt puur en alleen voor de show. Het lijkt ons een prima plek om een TomTom VIO-achtig navigatiesysteem in te bouwen, een suggestie die we al opperden bij meerdere fabrikanten, maar nog niemand daadwerkelijk lijkt toe te passen. Terug naar de realiteit en dan zien we dat Yamaha een uitgebreid display tussen de meters heeft geplaatst. Je treft informatie aan over de verreden afstanden, maar ook de temperatuur, tijdsweergave en meerdere verbruiksweergaves zijn tevoorschijn te toveren. Zowel op het gebied van styling als features heeft Yamaha met de X-MAX een duidelijke stap voorwaarts weten te zetten en dit alles gekoppeld aan een stukje kwaliteitsbeleving. Het zit weer allemaal knap ‘Japans’ in elkaar en de gebruikte materialen voelen allemaal solide en fraai uit. Prima gedaan!