Zoeken

Test: Yamaha X-MAX 300

Conclusie

17 april 2017

Ja, wat moeten we van deze nieuwe Yamaha X-MAX 300 denken? In een geweldige omgeving met prachtig weer zou elke gepresenteerde tweewieler al een punt (of twee) extra scoren. Toch probeer ik hier doorheen te kijken en kom ik al snel tot de conclusie dat de X-MAX 300 deze omgeving niet nodig had gehad om te overtuigen. We waren al fan van de huidige X-MAX reeks, maar deze nieuwe heeft in alles een streepje meer. Meer luxe en features in de vorm van ASR en een (uniek) verstelbaar stuur.

De nog sportievere styling gecombineerd aan een afslankkuur en meer vermogen maakt de nieuwe 300 misschien ook een concurrent in eigen huis. De stap naar de 400 wordt namelijk met zijn prima prestaties wel heel erg klein gemaakt. Hoe dit zich laat ontwikkelen zal de tijd uitwijzen, voor nu krijgt de 400 er ‘gewoon’ een nieuw en fris broertje bij, een broertje die van eigenaar mag wisselen voor  €6.899,- (BE €5.895,-). Let wel, in Nederland zijn de prijzen inclusief de verplichte onvermijdelijke kosten. Kijken we naar de concurrentie dan zien we deze in de vorm van een Kymco Downtown 350i (NL €6.798, BE €5.199,-) of een Piaggio Beverly ST 350ie (NL €6.458,-, BE €6.089,-). Twee concurrenten die we ondanks de extra cc’s het graag nog eens zien opnemen tegen deze X-MAX 300. Want of die nieuwe 300 de beste X-MAX ooit is? Daar kunnen we echt niet meer omheen…