Zoeken

Test: Yamaha TMAX

Haaien

14 maart 2017

Zuid-Afrika en haaien gaan hand in hand. In het puntje van het continent ontmoeten Atlantische en Grote oceaan elkaar en dat is natuurlijk de ideale plek voor elk zeedier om je eens flink uit te leven. Haaien horen daar ook bij en het is bekend dat er genoeg activiteit is in de wateren rond de Kaap. Iedereen weet ook dat als je haaien zoekt, je hier moet zijn. Je gaat naar Zuid Afrika en moet toch minstens één keer met haaien gezwommen hebben, toch? Maar daar heb je een beeld bij. Zoiets is stoer, heeft iets avontuurlijks en daar wil je toch wel even moeite voor doen. Een expeditie naar ruwe wateren met een onverstaanbare schipper, Het gaat om de scooter, maar die achtergrond... manmanmanvroeg uit de veren om pas laat weer aan te meren, dat werk. Dan is het wel een kleine deceptie om uiteindelijk, na elf en een half uur vliegen, een rondje langs de kade te wandelen. Daar, tussen eettentjes, souvenirshops, reuzenrad en het obligate treintje over de stoep, staan ze dan: de verkopers. Reclamebord in de loop en een mannetje erbij. Buskaartjes, een kaartje voor datzelfde treintje (die voor het reuzenrad koop je ter plaatse), een helikoptervluchtje boven de baai, retourtjes Robbeneiland… en haaien. Niks stoer, niks avontuur, gewoon aan de lopende band. Een toeristenattractie.

Gelukkig voor ons komen we helemaal niet voor de haaien. Of toch een klein beetje; als je de nieuwe neus van de T-Max met een beetje fantasie bekijkt, zeker in het matte blauw…

Yamaha heeft de T-Max voor 2017 helemaal vernieuwd. En niet een klein beetje, maar gewoon van top tot teen. Tuurlijk vinden we wel het 530cc tweecilinderblok terug, maar zelfs dat is niet geheel ongewijzigd gebleven. Het blok is in z’n geheel iets verder naar voren gekomen in het frame, om zowel het zwaartepunt wat te verleggen als ook ruimte te maken voor de langere swingarm. Er zijn verder wat details gewijzigd omdat die simpelweg nog net even slimmer konden, maar wat we ook zien: ride by wire. Voor het eerst op een automaat heeft Yamaha haar CCTV toegepast, zodat we nu allerlei leuke dingen kunnen doen waarover we straks verder gaan. De complete scooter is een krappe tien kilo lichter geworden en dat is voor een flink deel te danken aan een compleet nieuw diecast aluminium frame.
Nieuw aanzicht van voor en vanuit de zetel, toch het beeld wat je het meest zult zien

Boel knopjes, maar het went. Japanners hebben iets met knopjes

Zadel is gewoon comfortabel. HEt achterlicht is nieuw en voor sommigen echt wennen
Het subframe is gemaakt van kunststof, dus behalve lichter is het zwaartepunt ook lager komen te liggen. En dat het ze menens is, blijkt wel uit details als een lichtere poelie achter, een lichtere belt en smallere (!) wielen. Het zijn de details waar het ‘m in zit.

Zoiets als die langere swingarm, dat zeiden ze een paar jaar geleden over de R1 ook. Het effect is hetzelfde: betere wegligging, betere handling. Aan de voorzijde hebben we de upside down voorvork die het vorige model ook al had, inclusief dubbele schijf met radiale vierzuiger klauwen. Over stopkracht dus geen klagen. Gaan we iets hoger, dan komen we aan de achterkant eerst de nieuwe bagageruimte tegen. Die is groter geworden, voor meer boterhammen. En nog ietsje verder wordt het echt interessant: dan komen we in de buurt van het dashboard, de schakelaars en de ruit. Daaronder vinden we nog de koplampen, die nu dus ook LEDs hebben, zoals de meeste nieuwe 2017 modellen. En ook dat scheelt weer gewicht natuurlijk. het dashboard is nieuw en heeft nu een TFT scherm tussen de tellers. Daarin vinden we alle informatie die we nodig hebben, selecteerbaar met knoppen op het stuur. Wat wel opvallend is: zadelverwarming, handvatverwarming en de elektrische ruit worden allemaal bediend met dezelfde kantelschakelaar, nadat je door middel van de modeknop de juiste functie hebt geselecteerd. Dat werkt over het algemeen prima, je zet de kachel toch meestal op een stand naar keuze en kijkt er dan niet meer naar om. Maar als je onderweg met de ruit wilt spelen zul je dus wel even de bediening moeten selecteren. Overigens zijn dit allemaal functies die op de meest luxe DX versie zitten, niet op de andere uitvoeringen.