Zoeken

Test: Yamaha TMAX

Drie uitvoeringen

14 maart 2017

Voor 2017 heeft Yamaha maar liefst drie uitvoeringen neergezet: de kale T-Max, de SX met iets sportievere inborst en D-mode en de DX die waarschijnlijk de meesten wel zullen willen, Knijp me, ik droom...met dus genoemde extra’s en ook cruise control. Want zoals we eerder al noemden, met ride by wire kun je ineens veel meer.

Zoals daar zijn: een (mogelijk) lager verbruik, soepeler acceleratie, tractiecontrole, cruise control en verschillende motormappings. Daar begint de D-mode dus mee; op de SX en DX heb je keuze uit twee standen: T(own) en S(port). Spreekt voor zich: T is ietsje rustiger en S ontketent de furie van alle 48 pk’s die het blok kan uitbraken. Wat we interessanter vinden is de tractiecontrole. Niet dat je daar snel aan denkt bij dergelijke vermogens, maar bij een scooter of eigenlijk elke automaat, inclusief Honda’s DCT, heb je toch een idee van een minder directe connectie tussen je rechterpols en het achterwiel. Bovendien kan dat achterwiel vanuit stilstand ongehinderd (door versnellingen) naar topsnelheid doordraaien, dus dan is tractiecontrole gewoon een leuk idee. Oké, het is maar een tweewieler zoals ik al járen rijd. Maar echt motorrijden gaat niet om wat je rijdt, maar wáár...Niet dat we daar vandaag iets van merken zullen met temperaturen tot ver boven de dertig graden, maar we rijden nou eenmaal niet altijd onder deze omstandigheden. Simpel zat. En cruise control is gewoon relaxed, makkelijk en luxe.

Die luxe komt al vaker terug. Verwarming, verstelbare ruit, cruise control… wordt de T-Max soft? Moah… zo zou ik het niet noemen. Wil je de pure power van een T-Max, dan heb je al genoeg aan de standaardversie. Wil je een andere kleur dan zwart, dan wordt het de SX of DX. De SX heeft zoals gezegd de D-Mode als extra en is verkrijgbaar in het bekende zilver met Yamaha-blauw, maar allemaal hebben ze wat we net al genoemd hebben: minder gewicht, betere verdeling, lichtere aandrijving, tractiecontrole, aluminium frame, langere swingarm, het telt allemaal mee. Misschien een beetje bescheiden, dat matblauw. Maar het staat 'm wel.En wil je dat plús nog wat gevoel in je vingers, dan kom je aan bij de DX die bovendien ook nog eens is voorzien van deels instelbare achtervering. Wat nou, soft?

Komt nog meer bij: gadgets. Neem om te beginnen een extra feature van de DX: een vergrendelbare middenbok. Briljánt idee. Dat niemand daar ooit eerder op gekomen is. Werkt beter dan een stuurslot, dus waarom zou je niet? Gadget twee is de voorbereiding op connectie met het Dainese D-Air systeem. Kun je van vinden wat je wilt, het is bijvoorbeeld wel flink aan de prijs, maar het feit dat Yamaha het mogelijk maakt is lovenswaardig. En dan is er nog de app. In samenwerking met Vodafone (maar het is vrij verkrijgbaar voor zowel Apple als Android, ongeacht je netwerk) ontwikkeld: MyTMaxConnect. Oftewel een app waarmee je het reilen en zeilen van je scooter kunt bijhouden, inclusief een instelbare snelheidswaarschuwing (moesten wij ook even over nadenken) en een perimeterwaarschuwing, mocht de scooter zich zonder jouw toestemming buiten de opgegeven straal bewegen. Op GPS basis uiteraard. En daarnaast kun je nog meer, maar dat kun je eenvoudig bekijken in de store. En reken er maar op dat de app wordt uitgebreid zodra het kan, met bijvoorbeeld pechhulpverlening, ik verzin maar wat.