Zoeken

Test: VanderHeide V4

Hollywood materiaal

3 augustus 2017

Het verhaal van hoe deze verbazingwekkende motor tot stand is gekomen is alleen al Hollywood materiaal, maar het sprookje hoe de motor zijn debuut maakte voor 150.000 man publiek in Goodwood tijdens het jaarlijkse driedaagse gemotoriseerde tuinfeest van Lord March bij zijn prachtige landhuis nabij de zonnige zuidkust van Engeland komt recht uit het boek van de gebroeders Grim. Of beter gezegd, Wat, uitnodiging? Wat denk, is deze fiets niet uitnodigend genoeg? Anders hebben we nog wel een paar kratjes bier in de aanbieding...de Marvel Comics, met de slanke, sinister ogende VanderHeide als de Dark Invader die dramatisch vanuit het niets verschijnt en in een goede kracht transformeert.

“De introductie op Goodwood was een echte stunt,” herinnert Sjors van der Heide, 32 en daarmee de oudste van de in Rotterdam gevestigde twee broers die samen met Rolf, 30, verantwoordelijk was voor deze tweewieler carbonfiber symfonie. “We hadden geen uitnodiging, maar zijn toch gegaan en hoopten dat onze motor ons toegang zou verschaffen. De motor was ’s maandags voor het festival klaar, waarna we een kleine proefrit hebben gemaakt om er zeker van te zijn dat alles werkte. Op dinsdag zijn we naar een studio gegaan voor een fotoshoot en op woensdag zijn we vertrokken naar Goodwood. Op donderdag kwamen we aan bij de poort en vroegen ons binnen te laten, maar ze zeiden nee – ze hadden alle uitnodigingen al maanden geleden verstuurd en ze hadden er geen voor ons. We bleven het echter proberen en uiteindelijk slaagden we erin de mensen te spreken die voor de motorfietsen verantwoordelijk waren en toonden hun de fiets. Over gebrek aan aandacht viel niet te klagenDat was genoeg – we werden ter plekke uitgenodigd! De andere mensen in de motor paddock moesten wat dichter op elkaar kruipen om ruimte voor ons te maken, maar iedereen was erg aardig. We werden aan de ene kant door Keanu Reeves en aan de andere kant door jou geflankeerd. Het was leuk om zo kennis te maken.”

Inderdaad – vooral omdat ik, net als iedereen die denkt een vinger aan de pols te hebben voor wat betreft de Europese motor business, totaal overrompeld was door de VanderHeide verschijning. Want Rolf en Sjors waren erin geslaagd deze verbazingwekkende motor over een periode van vijf jaar in het diepste geheim te ontwikkelen, zonder zelfs de kleinste internet blogger die de geheimen van de creatie wist te verklappen. Het was het mythische verhaal van kinderdromen die waarheid worden door daadwerkelijk de motor te bouwen waarvan je als kind al tekeningen had gemaakt.

“Onze vader AJ is een scherpe motorrijder en zolang als ik me kan herinneren, zelfs als klein kind, heb ik ervan gedroomd mijn eigen motor te bouwen,” zegt ontwerper Rolf, die na te zijn afgestudeerd voor een gecombineerde opleiding Mechanische Engineering en Bedrijfsadministratie voor Spyker ging werken voordat hij switchte naar een ander avant-garde lokaal bedrijf, Carver, maker van unieke zelfbalancerende driewielers. Vandaar ging hij voor vijf jaar naar de in Delft gevestigde composiet specialist Lightweight Structures en deed daar voor het eerst ervaring op met carbon als constructiemateriaal. “Wat ik bij Spyker en Carver had geleerd was dat je kenmerkende looks en geavanceerde technologie nodig hebt om een commercieel succesvol performance voertuig te maken,” zegt Rolf, “en bij Lightweight Structures begon ik het grote vlnr: vader AJ, Sjors en Rolfpotentiaal van carbonfiber als next-generation materiaal van nu, het staal van te toekomst te begrijpen. Ik voelde me geïnspireerd door de manier waarop deze bedrijven continue uit hun comfortzone treden om te innoveren en als een engineer ben ik gefascineerd door de eindeloze mogelijkheden van carbonfiber composiet. Dus heb ik mezelf ten doel gesteld een motor te bouwen die al die elementen combineert en de VanderHeide is het resultaat. Sjors en ik geloven allebei dat het leven te kort is om gewoon te zijn, dus moet je uitdagingen aangaan om het beste uit jezelf te halen. Een motor proberen uit te vinden zonder ooit een motor te hebben ontworpen mag arrogant klinken, maar als je gelooft dat niets echt onmogelijk is dan kun je hopen iets nieuws en anders te bereiken.”

In 2011 begon Rolf dus zijn avontuur een gelijknamige motor te creëren, met broer Sjors verantwoordelijk voor de commerciële kant. In het begin was het een vrijetijdsproject en werkte Rolf er ’s avonds en in het weekend aan, tussen de huiselijke verplichtingen als getrouwd man met twee jongen kinderen door, maar met de steun van zijn gezin werd het een fulltimebaan de motor te ontwikkelen die, zo was al besloten, aangedreven zou gaan worden door het 65° V4 motorblok van de Aprilia RSV4. “Het is licht, krachtig, compact en klinkt ook aardig, als een MotoGP racer,” zegt hij. “Voor ons is het dus het ideale blok.” Na bij een Aprilia dealer een RSV4 te hebben gekocht werd alles opgemeten en gebruikte Rolf de ophangpunten als uitgangspunt voor het ontwerp en de constructie van de gracieuze carbonfiber monocoque die als een immense sterke eendelige sectie is gevormd en dienstdoet als het frame, de benzinetank, de stroomlijn en het subframe voor het zadel. Aan dit frame werd een eveneens geheel uit carbonfiber vervaardigde voor- en achtervering gepland. Achter een conventionele achterbrug, maar aan de voorkant zijn eigen Fior-type systeem met twee uitgesproken triangels (vaak abusievelijk de Hossack vork genoemd) die volgens Rolf een aanzienlijk voordeel heeft ten opzichte van een telescopische voorvork.