Zoeken

Test: Suzuki GSX-S750

Kwispelende bergwegen

2 februari 2017

Papier is geduldig, zei mijn oma altijd. Je kunt er een hoop onzin op kwijt zonder dat het protesteert. En als je dingen maar hard en vaak genoeg roept, gaan mensen het vanzelf geloven. Donald Trump roept dat hij Amerika weer groots gaat maken. Niemand weet hoe, hij zelf ook niet, maar toch stemmen miljoenen op die clown. Dat is de kracht van reclame en marketing. Maar ik ben er achterdochtig van geworden. Dus als Suzuki roept dat de nieuwe GSX-S750 een verbluffend goede wenbaarheid heeft, dan ben ik arrogant genoeg om te bedenken dat ik dat zelf wel uitmaak. De scepsis is echter al na de eerste twee rotondes totaal verdwenen. Het is bijzonder als je merkt hoe snel je je op deze sportieve naked bike thuis voelt. Suzuki noemt 'm het bochtenmonster...De zitpositie op het dunne, maar goed gevormde zadel is aangenaam, ietwat sportief. De voetsteunen staan wat hoog, maar niet zo dat je opgevouwen zit. De benen liggen mooi aan tegen het frame en de tank zonder storende randen. Het conisch gevormde buizenstuur is zo geplaatst dat je net iets voorover zit. Net zo dat je genoeg weerstand hebt om probleemloos 140 op de snelweg te rijden, maar rechtop genoeg om niet op je polsen te leunen. Uitgekiend. En dan laat deze GSX-S750 zich op rotodes en kwispelende bergwegen sneller omleggen dan een bladzijde uit een bouquetroman...

Slagtanden

De GSX-S750 is eigenlijk de opvolger van de GSR750. Die naam bleek echter door een autofabrikant te zijn geclaimd, waardoor die modelnaam niet meer mocht worden gebruikt. Gewoon GSX was in onze ogen logischer geweest – of nog beter, GSX Katana, maar bij Suzuki dacht men dat GSX-S beter zou passen bij die andere -sportievere- GSX, de GSX-R. Klinkt logisch, totdat je GSX-S uitspreken moet. Het verschil tussen de GSX-S en GSR zit veelal in de details, zoals de kunststof deksels met GSX-R-patroon onder de gewelfde tank, het LED achterlicht en de heldere knipperlichten, een geventileerd voorspatbord en het design van de onderkuip. Die draagt bij aan de agressieve stijl, waarin de koplamp en de "slagtandvormige positielichten" - vergelijkbaar met die van de GSX-S1000A - een belangrijke rol spelen. Net als de zwarte hendels en de zwarte, aluminium voetsteunen. Ook het digitale LCD-dashboard,
De styling is nét dat tikkie scherper geworden. Het display met analoge toerenteller heeft het veld geruimd voor een compleet digitaal exemplaar dat we al kenden van de GSX-S1000

Zeker in Suzuki blauw ziet 't er appetijtelijk uit. De tankinhoud is trouwens met 1,5 liter verkleind naar nu 16 liter

Het kontje doet ietwat goedkoop aan
waarvan de helderheid instelbaar is, is afkomstig van de duizend. Het dashboard geeft veel informatie, maar oogt erg sober. Tussen de verschillende informatiebronnen op het dashboard en de diverse modi van het tractiecontrolesysteem kan worden geschakeld via schakelaars op de handvatten.

Meer power

De aanpassingen van het bochtenmonster gaan verder dan cosmetische ingrepen alleen. Ook de krachtbron - ooit ontwikkeld voor het 2005 model van de GSX-R750 supersportmachine - is nog eens aangepast. Nieuwe ventilatieopeningen tussen de cilinders laten de gassen ontsnappen die anders onder de dalende zuigers gevangen zitten. Dat vermindert de pompverliezen. De dubbelloops Suzuki Dual Throttle Valve (SDTV) valstroom-gasklephuizen, voorzien van Suzuki's Idle Speed Control (ISC) stationair toerentalregeling, kregen 10-gats benzine-injectoren met een lange neus. Deze injectoren verbeteren de verdamping van de benzine, waardoor de verbranding efficiënter verloopt. Dit verlaagt het brandstofverbruik en zorgt volgens Suzuki samen met de toepassing van iridium bougies voor een lineaire gasrespons, een sterker koppel in het lage toerenbereik en een gemakkelijker startgedrag, betere koud-startemissies en een stabieler stationair toerental. Wat heet, bladeren door de krant kost meer moeiteDaarbij valt op dat de beroemde SET-klep in de uitlaat verdwenen is. Deze is waarschijnlijk overbodig door de nieuwe katalysator, die er mede voor zorgt dat de Euro 4 emissienormen worden gehaald.

Assistentie

De moderne elektronica biedt nieuwe mogelijkheden en daarvan profiteert ook de Suzuki GSX-S750. Die beschikt over een aantal assistentiesystemen, die soms oplossingen bieden voor problemen waarvan je niet wist dat je ze had. Ooit gedacht, wat krijg ik toch een kramp in mijn duim van dat starten? Dan heb ik goed nieuws voor je, want deze Suzuki heeft een Easy Start systeem. Als je de knop even een korte tik geeft, zorgt het motormanagement dat de startmotor blijft draaien tot de motor aanslaat. Wat doorgaans zo snel gaat dat je je duim nog niet eens van de startknop hebt gehaald, maar goed. Een in mijn ogen veel nuttiger assistentiesysteem is het low RPM Assist, dat iets gas bijgeeft als het motortoerental te laag wordt. Dat zorgt dat de motor niet afslaat als je te weinig - of geen - gas geeft bij het wegrijden. Dat maakt het gemakkelijker om in files en in drukke steden te manoeuvreren. En dan is er natuurlijk tractiecontrole. Dat is het veiligheidssysteem dat zorgt dat het achtwiel niet doorslipt als je in een bocht te veel gas geeft of als je een gladde plek op het asfalt tegenkomt. Het heeft drie modi. Modus één is bedoeld voor een sportieve rijstijl met een minimale interventie. Modus twee biedt de ideale balans voor typische wegcondities; Modus drie biedt maximale controle bij slechte weersomstandigheden. Merk ik dat verschil? Nou nee. Ik heb 26 jaar lang gereden met motoren zonder tractiecontrole. Ik heb door schade en schande geleerd om hachelijke momenten te voorkomen door het gas met beleid open te draaien als ik een bocht uitkom. Het is nu misschien technisch mogelijk het gas lomp open te schroeven en dankzij de elektronica binnen de limieten van de grip te blijven, maar ik kan mijzelf niet tot zo'n rijstijl dwingen. Ik vind tractiecontrole geweldig, maar van mij mag het een vangnet blijven, net als ABS. Dan heb ik aan één stand genoeg..