Zoeken

Test: Moto Morini Corsaro 1200 ZZ

Negen levens

9 augustus 2017

Mocht je het al weer vergeten zijn, even vlug de rumoerige geschiedenis van Moto Morini in een notendop. In de moderne periode kwam het in Bologna gevestigde bedrijf korte tijd in handen van de gebroeders Castiglioni, destijds ook eigenaar van Ducati maar nog voordat ze MV Agusta een nieuw leven inbliezen. Zij sloten de fabriek, om op die locatie nieuwbouw te gaan bouwen, waarna het merk in 2003 weer in handen van de Was een beest en dat is 'ie gelukkig nog steeds. Die Corsaro dan hèMorini familie kwam via een joint venture tussen de familie en de financieel krachtige gebroeders Berti.Toen ging het weer bergop en werd vanuit het niets Moto Morini weer op de kaart gezet. Voormalig hoofd Engineering Franco Lambertini, ontwerper van de legendarische 3½, ontwierp het compleet nieuwe 1187cc 87° V-Twin CorsaCorta (korte slag in het Italiaans) motorblok dat tot op de dag van vandaag legendarisch is. De Corsaro (oftewel piraat) 1200 Naked Streetfighter die in 2006 op de markt werd gezet sloeg in als een bom en zou later worden gevolgd door de 9½ en 11.5 roadsters, de Granpasso adventure tourer en de Scrambler.

Na het merk weer volledig op de kaart te hebben gezet accepteerden de Berti broeders in januari 2007 een aanbod om hun aandeel in het bedrijf te verzilveren, waarmee hun helft van het JV-partnerschap weer in handen van de Morini familie kwam. Perfect getimed voor hun, maar desastreus voor de Morini familie, als gevolg van de wereldwijde financiële crisis kwam de groei van het merk in een klap tot stilstand en kwam het bedrijf in de rode cijfers terecht. In 2010 moest Morini opnieuw de deuren sluiten, in de vijf jaar dat het merk weer up and running was geweest waren er 4.000 motoren geproduceerd, met een maximum van 1.600 stuks in een jaar en een erg hoge klanttevredenheid. Na net aan de klauwen van Paolo Berlusconi, broer van de Italiaanse premier destijds Silvio Berlusconi, te zijn ontsnapt werd het door de curator in 2011 voor het bedrag van 1,96 miljoen verkocht minus de vrijwaring van de MFM/Motori Franco Morini fabriek in Bologna, de uitvalsbasis van het merk sinds de wederopstanding.

De nieuwe eigenaren waren twee Milanese zakenlieden, investeerder en bankier Sandro Capotosti (58) en bedrijfsinvesteerder Ruggeromassimio Jannuzelli (51). Beide enthousiast eigenaar van twee compleet verschillende Morini modellen – Capotosti een nieuwe Granpasso 1200 en Jannuzelli en van de klassieke Morini 3½ V-Twins. Als part of the deal konden zij twee jaar
Nét effe anders. Van de buitenkant dan, het TFT display is compleet nieuw en übervet

137 paarden heeft 't legendarische motorblok en dat zijn d'r nog steeds méér dan genoeg. Geen ride-by-wire, geen rijmodi, maar 137 échte paarden die met je rechterhand in toom moeten worden gehouden. Bring it on Super Duke...

2017, dus Brembo Monobloc én Bosch ABS
lang gebruik maken van de oude Morini fabriek en werd de productie opnieuw opgestart. De aftrap was in april 2012 en na een voorzichtig begin groeide de productie in 2013 naar 180 stuks, allen verkocht via het internet. De partners verplaatsten de fabriek daarna naar een nieuwe, veel kleinere (3.000 m2) locatie in Trivolzio nabij Pavia in de risotto rijstvelden ten zuiden van Milaan. Daar worstelden de twee om de productie boven de voor 2016 geclaimde 140 stuks te tillen, wat leidde tot Capotosti’s exit eind vorig jaar uit het bedrijf, dat nu dus volledig in handen van Ruggeromassimio Jannuzelli is. Hij heeft het nu tot een boetiek business geherstructureerd, waar elke motor essentieel met de hand is gebouwd naar de wensen van elke klant en heeft ook substantieel in zowel personeel alsmede het product geïnvesteerd. “We zijn de enige fabrikant ter wereld die onze motoren, motor en chassis, compleet in eigen huis assembleert,” zegt hij met trots. “We kopen niet elders motorblokken in en monteren die in onze frames – alles op de motor is hier in Trivolzio door een enkel persoon gecreëerd, wiens naam aan de motor is toegevoegd. Ons doel is om de productie te laten groeien tot maximaal 400 stuks per jaar tegen 2020, elke motor met de hand geassembleerd volgens de hoogste kwaliteitsstandaard. En we willen in de toekomst onze producten via dealers in elk land gaan verkopen en niet meer via Internet zoals eerst het geval was.”