Zoeken

Test: Kawasaki Ninja 650 Touring

Vijfhonderdzeventien

24 juli 2017

Vijfhonderdenzeventien kilometer en zevenhonderd meter geeft de TomTom navigatie aan als ik aan het eind van een enerverend de Ninja 650 thuis op de oprit parkeer. Vijfhonderdenzeventien komma zeven kilometer binnendoor. Vooruit, niet helemaal, vlak boven het Eifelgebied bleek de provinciale weg volledig te zijn afgesloten, waarop ik alleen nog keuze had tussen twee snelwegopritten, of terug te keren naar waar ik vandaan kwam. Nu had ik me écht had voorgenomen om de terugrit zonder snelweg te doen, Dat is nog eens 'Freude am Fahren'maar gezien het tijdstip van de dag besluit ik om het nu toch maar wel te doen. Daarbij was het wél de Duitse Autobahn, ofwel geen maximumsnelheid, wat mij de kans zou geven om zonder risico op een enorme prent (of erger, rijbewijs kwijt) te kijken waartoe de Ninja 650 in staat zou zijn. Binnen no-time zit de Ninja 650 al op 170 km/u en loopt daarna nog door tot voorbij de 200 km/u, maar dan is de grootste puf er wel uit. Opmerkelijk is wel hoe ontzettend comfortabel de Ninja 650 ook met deze snelheden aanvoelt, wie kilometers maken wil kan probleemloos met een kruissnelheid van 170 km/u rekenen.

Vijfhonderdenzeventien komma zeven kilometer in één dag, inclusief drie fotostops, een snelle picknick op een pittoreske locatie en wachten totdat de fotograaf de foto’s heeft uitgezocht. Nu hoor ik je al denken: “geen punt, dat kan ik ook. Met gemak. En nog wel meer als ’t zijn moet. Vijfhonderdenzeventien kilometer doe ik op een zondagochtend nog voordat de wielerclubs de straat op gaan, met een arm op de rug als ’t moet,” en voor velen stelt die afstand inderdaad weinig voor, maar in de beeldvorming van de potentiële klant was dát juist het laatste waar de Ninja 650 mee werd geassocieerd. “If it walks like a duck and talks like a duck, it is a duck,” aldus het Amerikaanse spreekwoord en dus zag de potentiële klant de Ninja 650 als een hardcore supersport. Zeker in de KRT-kleuren van het SBK-raceteam dat door Team Green al sinds 2014 wordt gedomineerd supervet om te zien, maar een supersport en dus veel te extreem. “Eigenlijk heeft Kawasaki
Het extra Touring pakket (alleen NL) in een notendop: smoked windscreen, tankpad

en twee zadeltassen incl montagesteun, waar meer in gaat dan je denkt
de Ninja 650 verkeerd gepositioneerd,” aldus Kawasaki’s nieuwe marketing & pr-medewerker Mike Rückert. “De naam Ninja suggereert dat het een supersport is, als het kleine broertje van de Ninja ZX-6R en Ninja ZX-10R, terwijl de fiets qua prestaties eigenlijk veel dichter bij de Z1000SX staat.”

Aha, een Z650SX dus als we het goed hebben begrepen. Niet voor niets dat Kawasaki voor de Ninja 650 een Tourer pakket heeft samengesteld, met daarin een hoog Touring windscherm, 19 liter zadeltassen inclusief montagesteun voor het subframe – dat hier al mooi op is voorbereid, Engine Guards om de kuip te beschermen mocht je onverhoopt op je plaat gaan, knee pads en een tankpad, voor de meerprijs van € 699,- Voor de Nederlandse markt heeft de Benelux importeur nog een extra introductie Touring pakket in de aanbieding gedaan voor slechts € 250, waarvoor je de zijtassenset, een Smoked windscherm en een tankpad krijgt, precies de uitvoering waarmee in de prachtige omgeving van het Duitse Nassau, geboorteplaats van de prins van Oranje, kon worden kennisgemaakt.