Zoeken

Test: Honda SH125i en SH150i

Kaskraker

11 februari 2017

Meer dan 1 miljoen zijn sinds de geboorte van de SH scooterfamilie verkocht, zo weet Honda’s persman Paul Nowers ons te vertellen tijdens de presentatie voorafgaand aan de testrit van de nieuwe SH125i en SH150i, waarvan het leeuwendeel in Italië waar de motorscooter z’n roots heeft: de SH, dat voor Small Honda staat, wordt in Italië ontworpen en geproduceerd. Nowers gaat zelfs een stap verder door de SH een merk binnen een merk te noemen, net als bijvoorbeeld de Gold Wing, Fireblade en Africa Twin. Hoezo voetgangerszone? We zitten toch in Italië?Een straffe uitspraak die zeker hier in Italië een waarheid is als een koe, zo blijkt overduidelijk als ’s avonds met de SH125 de binnenstad onveilig wordt gemaakt. We parkeren de scooter op de Piazza voor een extra fotoshoot en zien hoe binnen no-time de scooter door een schare fans wordt omringd die direct hebben gezien dat dit de nieuwe is. Een tafereel dat je eerder zou verwachten bij een gepimpte XDiavel of een MV Agusta F4 RC. Dát alleen al geeft aan hoe ontzettend populair de SH hier in Italië is.

Als warme broodjes over de toonbank dus, die Small Honda familie. Dat Honda voor de presentatie van de nieuwe SH125i en SH150i heeft gekozen voor Florence is trouwens niet vreemd, want van Europa’s best verkochte scooter SH125i (17.000 het afgelopen jaar) zijn de meesten terug te vinden in deze stad. Wie eenmaal in de pittoreske stad van Galilei, Michelangelo en Leonardo da Vinci – innovators die in hun tijd voor grote veranderingen hebben gezorgd, net als Honda met de SH - is geweest snapt precies waarom: in de oude binnenstad zijn de wegen onvoorstelbaar smal, bieden marmerstenen of kinderkoppen weinig grip en geven de vele gaten en kuilen je het idee alsof de stad net een luchtaanval heeft overleefd. Om nog maar te zwijgen van het heerlijk hectische Italiaanse verkeer. In steden als Milaan en met name Rome is de SH150i daarentegen weer ontzettend populair, maar dat komt omdat die steden door een snelweg worden omringd en je in Italië met een 125cc niet de snelweg op mag gaan. 

Dat de Italianen de SH familie hebben omarmt is overduidelijk te zien in het verkeer, waar ik in één ochtendspits meer SH scooters hebben gezien dan in mijn hele motorcarrière bij elkaar. De SH125i is in Italië de ongeslagen koning in het scooter segment en sinds 2013 zijn de SH300i, 150i en 125i elk jaar de drie best verkochte motorscooters. En dat is op z’n zachtst gezegd best bijzonder te noemen. Maar 1 regel hier en dat is dat er geen regels zijn...Volgens Honda ligt het succes in de drie essentiële punten die vanaf het begin de hoeksteen van de SH hebben gevormd: innovatie, stijl en performance.

Supergemakkelijk transport

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Vespa koos Honda met de SH familie voor grote 16” wielen, wat de enorme wendbaarheid en stabiliteit in de kaart heeft gespeeld. In 2001 lanceerde Honda de eerste SH125i en vanaf het eerste moment heeft de scooter in alle stilte en consequent haar missie voortgezet om stijlvol, levendig en supergemakkelijk transport te bieden. Die eerste scooter was een blueprint voor succes en werd daarna zorgvuldig geëvolueerd. In 2005 werd PGM-F1 benzine injectie toegevoegd, in 2013 kreeg de scooter het eSP (enhanced Smart Power) lage frictie motorblok en start/stop systeem, waarmee vermogen en brandstofverbruik werd verbeterd.

Verantwoordelijk voor het nieuwe design van de 2017 SH125i is de in Rome woonachtige Valerio Aiello. De 39-jarige Italiaan begon zijn carrière bij Honda in 2001 en heeft als ontwerper aan motoren en scooters de 2009 SH125, de 2011 CBR600F, de 2013 Forza 300 en de NC750X gewerkt, Het nieuwe ontwerp moest nog duidelijk in de geest van de SH zijn, maar dan met de tijd mee geëvolueerd.
Het design is behoorlijk opgefrist, het display zou je bij avondlicht moeten zien, zo mooi

Het handschoenenvakje is groter en heeft nu tevens een 12V aansluiting. Onder het zadel past met gemak een integraalhelm

Geen contactslot meer, maar Honda Smart Key. Het start/stop systeem kan eenvoudig worden uitgeschakeld, maar wij zouden niet weten waarom je dat zou doen. Het werkt perfect

Ook langs achteren volledig LED. De spiegels zijn vernieuwd en bieden goed zicht naar achteren
De meer hoekige lijnen en harde overgangen van z’n voorganger hebben plaats gemaakt voor meer vloeiende lijnen – door Honda seamless (naadloos) genoemd. De verlichting is nu rondom LED en vooral de dagrijverlichting in het schild is prachtig mooi vormgegeven. Vanuit het zadel, dat twee afzonderlijke materialen  voor passagier en duo heeft en van een nieuw stiksel is voorzien, heb je zicht op het nieuw instrumentarium dat vooral in het donker prachtig oplicht en nu een digitaal display heeft dat zowel het gemiddelde als het actuele verbruik weergeeft.

Voor wat opbergruimte betreft heeft Honda het opbergvakje links in de kuip vergroot en nu voorzien van een 12 volt aansluiting om bijvoorbeeld je smartphone op te laden. In de ruimte onder het zadel past een integraalhelm en bovendien zijn in de ruimte voor onder het zadel nog eens twee helmhouders aangebracht. De grootste vernieuwing zit ‘m echter in toepassing van het Honda Smart Key systeem ter vervanging van het traditionele contactslot: met de afstandsbediening binnen bereik (2,4 meter) van de scooter kan middels een grote contractschakelaar (waarvan de rand bij bediening mooi blauw oplicht als de schakelaar wordt ingedrukt of via de afstandsbediening wordt geactiveerd) de scooter op contact worden gezet en het slot van het zadel worden ontgrendeld. Na de RC213V-S vorig jaar zijn de SH125i en SH150i nu het tweede model waarbij Honda het Smart Key systeem heeft toegepast. Met de afstandsbediening kunnen trouwens ook de alarmlichten worden geactiveerd en dat is wel zo handig wanneer je ‘m hier in Florence tussen 100 andere scooters hebt geparkeerd.