Zoeken

Test: Harley-Davidson Street Rod

Ja, graag

9 mei 2017

 

De uitnodiging had niet specifieker – en verleidelijker kunnen zijn. “Je bent uitgenodigd om in Marbella, Spanje, de nieuwe Harley-Davidson Street Rod te zien, rijden en begrijpen. Je zult het nieuwe model een hele dag in en buiten de stad kunnen rijden, inclusief twee routes die te boek staan als een van de meest opwindende en veeleisende motorroutes in Europa. Je zult gaan rijden over de bochtige Was ze tien jaar geleden écht niet goed afgegaan, een Harley in RondaA366 achtbaan via El Burgo naar het historische plaatsje Ronda, gelegen in de bergen boven Marbella. Je zult daarna over de legendarische A397 – een bochtige, uitdagende weg doordrenkt met auto- en motorgeschiedenis, weer afdalen naar Marbella.” Ja, graag!

Maar wacht effe – jullie nodigen mij uit om een HARLEY te rijden op die fabuleuze race-wegen waar ik het genoegen heb gehad om de performance en vooral de handling van opeenvolgende Ducati, Triumph, KTM, BMW en Yamaha motoren door de jaren heen te mogen testen – en daarbij meermaals met de voetsteunen al schrapend “Alan was here” in het asfalt gekerfd. Dus, wat is deze nieuwe Street Rod dan – een Harley die stuurt? En, excuseer mijn ongelovigheid – eentje die maar € 9.900 kost en in India in Harley’s Haryana fabriek wordt geproduceerd voor alle klanten wereldwijd buiten Canada en de Verenigde Staten zelf, voor wie de Street Rod in Harley’s fabriek in Kansas wordt geproduceerd. De 2009 XR1200 even buiten beschouwing latend, die geen lang leven beschoren was, is de laatste Harley die écht stuurde de straatversie van de VR1000 Superbike in 1994 geweest, de snelste straatlegale made in America productiefiets die voor het luttele bedrag van $49.490 de jouwe kon zijn als je beloofde er in de Verenigde Staten mee op straat te rijden. Polen kon echter wel – daar had Harley-Davidson de motor destijds namelijk als straatfiets gehomologeerd om vervolgens internationaal mee te kunnen racen. Maar nu staat hier iets voor een tiende van die prijs als we de inflatie meerekenen, die handling beloofd als een echte stuurfiets. Kom maar op!


Dat we dat nog mee mogen maken, een Harley die stuurt

Dat was toen en dit is nu – en ja, Harley-Davidson Europe had inderdaad genoeg vertrouwen in de nieuwe Street Rod om mij en m’n Europese collega’s uit te nodigen om de wegen rond Ronda onveilig te maken. Dat in schril contrast met Harley’s hoofdkantoor, dat de presentatie voor de US zelf in Florida had georganiseerd, waar alles buiten rechts- of linksaf buitenaards territorium is. Vooruit, het was wel Bike Week in
Klein windscherm om de vliegen uit je gezicht te houden. Teller is lekker basic

Zo simpel kan het dus zijn

Joekel van inlaat en einddemper, en dat zit best wel in de weg als je groter dan 1.80 mtr bent

Buiten dat loopt het blok wel ontzettend mooi
Daytona – maar dan nog, heren, jullie hadden meer vertrouwen moeten hebben in wat jullie R&D jongens hadden bedacht. Hun opdracht mag dan zijn geweest een urban streetfighter te ontwikkelen die een jonge generatie in contact met Harley te brengen, maar het eindresultaat is veel meer dan dat en verdient het om hard te worden gereden. Net als al die Ducati Monsters die je doordeweeks door de straten van San Francisco ziet rijden het niet verboden is om in ’t weekend bochten te pikken in de Skyline Boulevard – wat iedereen die op zondag een bezoek brengt aan Alice’s restaurant zal beamen. De nieuwe Street Rod is dus zoveel meer dan puur een transportmiddel, hoe effectief hij dat ook zal kunnen doen.

Een 220 kilometer lange route over de meest veeleisende tweewieler wegen van Europa onderstreepte inderdaad het brede inzetgebied van Harley’s nieuwe Street Rod pakket, waarmee de Amerikanen een serieuze concurrent in huis hebben voor de Triumph Street Twin, Yamaha MT-07 en vooral de Ducati Monster 797 en z’n Scrambler familieleden – maar dan een met een echter Amerikaanse persoonlijkheid, geleverd voor een super-competitieve prijs. “We proberen klanten te bereiken die we eerder niet konden bereiken, klanten die misschien welwillend tegenover Harley staan, maar nog niets in de line-up hadden ontdekt dat ze aansprak,” zegt Jeff Strunk, H-D’s Motorcycle Product Planning Manager. “Het is in eerste instantie een jonger publiek dat in de stad leeft en op zoek is naar een motor om op een meer opwindende manier te rijden.”