Zoeken

Test: BMW G 310 GS

Conclusie

29 september 2017

Met de komst van de nieuwe G 310 GS heeft BMW haar ‘entry-level’ onder 500cc uitgebreid met een model dat weleens de belangrijkste schakel in de toekomst van de Duitse motorfabrikant zou kunnen zijn. De twee letters GS staan synoniem voor BMW Motorrad en hebben het merk uit de Trouwens, wat vinden jullie van m'n rose crossbril? Heb ik een dikke kont in deze broek?afgrond gered. Sla de verkoopcijfers er maar op na, zelfs 4 jaar na de laatste upgrade van de R 1200 GS is de fiets een bestseller. Door de GS modellijn nu uit te breiden met een G 310 GS hebben de Duitsers het Gelände Straße concept nu ook voor de beginnend (A2) motorrijder en heropstapper bereikbaar gemaakt.

De G 310 GS oogt, voelt en rijdt als een écht volwassen fiets en is nog met tal van accessoires uit te breiden (hoewel het wel jammer is dat zijkoffers niet zijn opgenomen). De fiets doet precies wat je van een lichte motor verwachten mag (en misschien nog een beetje meer), heeft goede stuureigenschappen, goede remmen en een heerlijk motorblok. Tel daar z'n scherpe prijs van € 6.894.- inclusief alle onvermijdbare kosten bij op (€ 5.950,- BE) en je begrijpt dat BMW hier weer een potentieel verkoopsucces mee heeft neergezet.

En die onwillige versnellingsbak? De weg terug door Barcelona heb ik er geen enkel moment nog last van gehad, de tips van Jörg hebben goed gewerkt. Van de vier andere collega’s in onze groep blijft alleen de Nederlander minder enthousiast, ook de drie Zuid-Afrikanen hebben geen enkel probleem meer gehad. Om Jörg 's avonds aan de bar te citeren: "Misschien moeten we je collega een cursus schakelen geven." Goed, strikt genomen is het dus niet zoals het hoort, maar als 4 van de 5 er na een dag sturen aan zijn gewend, dan is er dus wel mee om te gaan.


Dat was het dan weer, de rest van de tijd zal het 'Ring A10' worden ben ik bang...

Design en afwerking, voelt als een volwassen fiets, handling, geluid

Onwillige versnellingsbak in de stad, remmen hadden iets meer bite mogen hebben, geen mogelijkheid tot zijkoffers