Zoeken

Test: BMW 2017 R1200GS / Rallye

Het wordt echt leuk

31 januari 2017

Los van het model –maar wel een beetje in stijl- is namelijk Dynamic ESA, optioneel stuggere vering en ‘Pro’ rijmodi. En dat laatste wordt echt leuk. In dit  Pro pakket worden naast de standaard Rain, Road en Dynamic nog twee opties toegevoegd: Dynamic Pro, Enduro en Enduro Pro. De Enduro functie kennen we al wel, die laat al meer toe dan standaard, zet het vermogen op Rain voor betere controleerbaarheid en souplesse, geeft het tractiecontrole wat meer vrijheid, evenals het ABS. In Pro modus kan het ABS ook uitgeschakeld worden voor alleen het achterwiel. Dus niet botweg aan of uit zoals al mogelijk was, maar voor het achterwiel apart. En jawel: als kers op de taart Dit is dus de Exclusive. Chique, maar eh... doe toch die blauwe maarworden de instellingen onthouden als je het contact uitzet. Dus hoef je niet na een bak koffie eerst weer alles in te stellen en naar wens uit te zetten, maar kun je gewoon in de setting waar je mee reed doorrijden.

Willen we dan nog meer speeltjes, dan voegen we Hill Start Control toe. Dat was al een optie op de K1600 Exclusive, maar is nu dus ook beschikbaar voor de GS. Wil je wegrijden op een heuvel, knijp dan de voorrem stevig in en het systeem houdt ‘m vast. Hoef jij dat niet meer te doen en kun je doodleuk zorgen dat gas en koppeling een beetje soepel opkomen. En dan heel stoïcijns wegrijden natuurlijk, alsof er niks bijzonders te zien is. En tot slot is er nog ABS Pro dat beter reageert dan het oude systeem, inclusief bochten. En oh ja, we hebben een dynamisch remlicht dat bij een noodstop waarschuwt dat je écht hard aan het ankeren bent.

Het Dynamic ESA is ook een stapje luxer. Werd jij ook al moe bij de gedachte de motor in te moeten stellen op één helmpje, twee helmpjes en met of zonder koffers? Verrassing: dat hoeft niet meer. Het Dynamic ESA heeft nu een automatische niveaumeting en past de veervoorspanning daar op aan. Dus of je alleen reist, met passagier of met bagage, het ESA houdt bij hoever de motor door z’n hoeven zakt en past daarop aan. Niet dat het daar bij blijft, want je kunt zelf nog altijd de vering op  ‘min’ of ‘max’ afstellen. En dat werkt: uit veiligheidsoverwegingen (het blijven Over het rijden hebben we het dan niet, dat is gewoon des BMW's. En nu nog weer iets beterDuitsers, maar ook andere merken doen dit) kun je alleen instellen bij stilstand met draaiende motor, maar selecteer je ‘min’ of juist  ‘max’, dan voel je de motor echt zakken of juist hoger worden. Tof. Dan steekt die optioneel stuggere vering er maar bleekjes bij af.

Totdat je er mee zou gaan rijden natuurlijk. Onze motoren zijn voorzien van de standaardvering, maar we gaan er ook alleen maar mee over een geitenpad in Spanje rijden, bovendien hebben de meeste collega’s heel saaie standaard beenlengtes. De noppenbanden hebben al een wat dikker profiel, evenals de Endurozadels waardoor de zithoogte voor de meesten al ruim voldoende is. Maar het kán dus naar wens nog een stuk hoger. Ook hebben we wel de Enduro modus tot onze beschikking maar blijft de Pro modus onder streng toezicht, uit voorzorg dat we ook met evenveel motoren weer terugkeren als waar we mee vertrekken.