Zoeken

Dubbeltest: KTM 125 Duke en 390 Duke

Conclusie

10 april 2017

In iets meer dan vijf jaar tijd heeft KTM de markt voor beginnend motorrijders volledig naar z’n hand gezet met de 125  en 390 Duke voor het A1 en A2 rijbewijs,twee modellen die mede verantwoordelijk zijn voor de ongekende groei die het merk uit Mattighofen heeft doorgemaakt – voor het derde jaar op rij is KTM de grootste Europese motorfabrikant.

Alleen een nieuw Kiska design zou wat ons betreft hebben volstaan om weer helemaal bij de tijd te zijn, maar KTM is nog veel verder gegaan en heeft daarnaast zowel het motorblok en het rijwielgedeelte compleet aangepast, waardoor de kleine eencilinder nog mooier loopt en ietwat sterker aanvoelt en de vering veel fijner aanvoelt. Sterker: genoeg middenklasse motoren die slechter zijn afgeveerd dan deze twee KTM instapmodellen voor het A1 en A2 rijbewijs. Doe jezelf een lol en geef je zoon of dochter een 125 of 390 Duke cadeau, zeker te weten dat je ‘m dan zelf stiekem best vaak zult willen uitlaten.

Fun fun fun, soepel blok, geen goedkope shit, qua afwerking en design beter dan menig middenklasser

trillingen in voetsteunen bij 120 km/u (390), achteras door schetsplaat voetsteun had mooier gekund, hangt wel een prijskaartje aan