Zoeken

Test: Triumph Bonneville Bobber

Koude en natte start

27 december 2016

Het is niet altijd mooi weer in Spanje. Bij het vertrek uit het hotel in Madrid was het stervenskoud en regende het lichtjes. Toen we aan de eerste fotobocht waren gearriveerd kwam de regen al wat harder naar beneden, bij fotopunt twee viel het met bakken naar beneden en eenmaal bij de lunch was iedereen zo goed als bevroren. Reden genoeg om het tweede deel van de test af te gelasten en de kortste wegnaar het hotel op te zoeken. Niet zo’n verkeerd idee, want na de slingerende bergbanen kregen we daardoor ook nog een stuk snelweg onder de wielen, Die Hollanders weten ook wel wanneer ze een Belg moeten sturen. Heb ik weeren een vlak voordat we bij het hotel waren kwam de zon er toch nog wel door. Zo kregen we, zonder er zelf voor te kiezen, een zeer gevarieerde test onder de wielen geschoven. Nat en droog, snel en slingerend, we deden het allemaal. En we waren blij dat Triumph onze motor met de optionele handverwarming had uitgerust.

Vooraleer we de bevindingen van de test verder overlopen, is het misschien goed om de Bobber nog eens van iets dichterbij te bekijken. In de beginjaren, ergens halverwege de vorige eeuw, had een Bobber 5 basiskenmerken. Meest in het oog springend was het eenzits zadel, daarnaast was een Bobber tot het maximale getript, had ‘ie een hardtail achterkant, een breed plat stuur en korte Bobber spatborden. En dat zijn precies de vijf basiskenmerken die deze T120 Bonneville Bobber typeren. Vooruit, op de hardtail achterkant na, die plaats heeft gemaakt voor een hardtail-look, per slot van rekening moet er wel comfortabel mee te rijden zijn.

Premium custom

De motor mag dan wel gebaseerd zijn op de T120 Bonneville, op het blok na is hij grondig anders. En zelfs dat blok is niet helemaal hetzelfde, want door de constructie met de horizontale monoshock en de hardtail-look, moest de luchtfilterkast in tweeën worden gedeeld en verplaatst. Met als bijkomend voordeel dat je als rijder daardoor veel nadrukkelijker het aanzuiggeluid te horen krijgt. In combinatie met het diepe gegrom dat uit de horizontale uitlaat komt, resulteert dit in een zeer typerend en vrij stevig geroffel. Triumph heeft heel hard gewerkt aan het uiterlijk en zo komt het dat je Typisch Brits weer...in Spanjede katalysatoren niet ziet en dat in zijaanzicht de motor er ook echt als een hardtail uitziet. De gasklephuizen zijn – net als de gewone T120 Bonneville – overdekt met een carburator lookalike cover en ook rond het blok zitten alles mooi weggewerkt. Het is een mooi voorbeeld voor het torenhoge niveau van de afwerking. Noem dit gerust een premium Custom.

Het gaat op de Bobber echter om meer dan afwerking. Het zwevende zadel is een toonbeeld van hoe inventief Triumph tewerk is gegaan en het feit dat de monoshock met een dergelijke korte slag toch nog een dermate groot comfort en goede veerwerking geeft, is ronduit indrukwekkend te noemen.