Zoeken

Introductie Suzuki V-Strom 1000

Dou ya feel lucky?

15 december 2013
Inhoudsopgave
Introductie Suzuki V-Strom 1000
Muchas gracias
Ay, caramba!
Hasta la Vista
Do ya feel lucky?
Conclusie
Technische gegevens

event-almeria-144
Niks 'poor lonesome cowboy', geef me zo'n motor en en deze omgeving en mij hoor je voorlopig niet meer

Niet dat je daar echt veel kou en ijs voor nodig hebt, stand twee is zonder meer extreem behoudend en geeft al heel snel aan dat het wel genoeg is. Zo conservatief zijn wij ook weer niet en schakelen dus snel door naar standje één. Volgens de technici laat deze setting een flink grotere mate van slip toe en volgens onze voorrijder, tevens testrijder en dus behept met flink wat kilometers op zijn palmarès is ook een licht driftend achterwiel nu mogelijk. Vrij vertaald betekent dat dus: onder normale omstandigheden zul je nu zelden iets van het Traction Control merken maar kan het in sommige gevallen tóch je nek redden. Maar wil je wheelies, dan moet het echt volledig uit. Standje één zou ik eerder een alternatieve ‘rain’modus  noemen: geen vermogen eraf of veranderde gasrespons, wel een uitermate voorzichtige afgifte aan het asfalt.

Pindakaas

DL1000L4 Cylinder_headNou heeft Suzuki inmiddels al ruime ervaring met de ‘dubbele gasklep’ en heeft dit weten te finetunen tot een systeem dat qua souplesse kan wedijveren met de meeste concurrenten. Geen echt ride by wire, maar een goede tweede. Het is dus niet raar als ook de respons van de V-Strom om door een ringetje te halen is. Niks nukken of bokken onderin, gewoon smeuïg doortokkelen op een manier die Calvé nog moet zien te evenaren. Zelfs stationair tokkelt het ding nog zo een hellende straat omhoog – om met een klein beetje gas weer probleemloos door te rollen. Daar heeft iemand héél goed zijn best op gedaan.  Aan de andere kant van de schaal zit je in zes iets over de tweehonderd kilometer. De teller zegt 210 en een beetje, de praktijk zal daar iets onder liggen.  Zonder doodsverachting, moeten we daar aan toevoegen. Het nieuwe rijwielgedeelte is daar zeker debet aan en met goed gevolg; ook op hoge kruissnelheid valt er geen haartje instabiliteit te bespeuren en dat was ooit wel eens anders. DL1000AL4 windscreen_1Zo slim kan een ruitje dus in elkaar zittenGewoon even het ruitje omlaag zetten en klaar. Want verrassing: ook dát is verstelbaar en nog ingenieus ook. Met één hand is de ruit in één van vier standen te zetten en het mooie: ook weer terug omlaag. Moet je bij een Kawasaki Z1000SX nog een knop indrukken om te ontgrendelen, Suzuki doet het met een ratelsysteem nog net weer slimmer. En nog steeds zonder gereedschap of elektriciteit. Designprijsje hoor. De ruit is ook in hoogte instelbaar, maar daar heb je dan weer wel een paar minuten en een inbusje voor nodig. Qua werking kan het echter nog wel wat beter, extreem veel verschil zit er nog niet tussen de hoogste en de laagste stand. Maar het kan maar net genoeg zijn om nare turbulenties kwijt te zijn.

En schaatser

Snelle bochten zoals waar de snelwegen hier op de prairie uit bestaan zijn een prima test, maar vervelen al snel en dus stapt het gezelschap alweer snel over op de wegen eromeen, niet in de laatste plaats vanwege de hogere bochtdichtheid. Hier komt de V-Strom pas echt goed los; de combinatie van motorkarakter en rijwielgedeelte stelt je in staat de motor als een volleerd toreador met één hand op de rug van oor op oor te gooien. Vanzelfsprekend tellen het gewicht en de zitpositie hier ook in mee, beide dragen bij aan het voorbeeldige karakter van de motor. En toch is het de eerste keer een verrassing als plots blijkt dat de voetsteunen ook lefknopjes blijken te hebben. Niet voor lang, de volgende bocht wordt direct aangewend om het nog eens te proberen.De bochten daarop om de slijtsporen op de weg zo lang mogelijk te krijgen... Als je je nog eens afvraagt waarom zoveel Adventuremotoren zijn voorzien van een tweecilinder, pak een V-strom voor een proefritje en je weet het.

stills-almeria-026
Nu alleen nog een dramatische tune, misschien iets met een fluitje en een enkele gitaar