Zoeken

Introductie: BMW S1000R

Spaanse winter

13 december 2013
Inhoudsopgave
Introductie: BMW S1000R
Bikini-lijn
Spaanse winter
Conclusie
Technische gegevens

BMW S1000R 2014

Bij slechte weersomstandigheden als tijdens het eerste deel van deze test – temperaturen die amper het vriespunt ontstijgen, regen en dientengevolge gladde wegen – zal je zeker gelukkig zijn met de Rain-modus, waarmee de S1000R standaard is uitgerust en die het vermogen inperkt tot een wBMW S1000R 2014
Met 160 pk nog steeds krachtig genoeg om keien uit de straat te trekken
BMW S1000R 2014
Omdat we het niet laten kunnen, nog een keer de voorkant van de fiets. Roept u maar, afzichtelijk of juist geweldig?
aarde van 136 pk, bij een koppel van 104 Nm. Daarnaast grijpt de tractiecontrole en het race-ABS eerder in, waardoor ook onder erbarmelijke omstandigheden de berensterke roadster zich behoorlijk lichtvoetig laat sturen. Wie voor wat betreft techniek het onderste uit de kan wil hebben zal echter –geheel in BMW stijl- wel de knip moeten trekken: voor deze S1000R heeft BMW een tweetal pakketten samengesteld, die ook hier ongetwijfeld gretig aftrek zullen vinden/ In het ‘Sport’ pakket zijn voor 929 euro de dynamische tractiecontrole DTC met hellingshoeksensor, twee aanvullende rijmodi ‘Dynamic’ en ‘Dynamic Pro’, een quickshifter en cruise control ondergebracht.

De BMW kan worden gecompleteerd door het ‘Dynamic’ pakket, dat bestaat uit het semi-actieve veringpakket DDC (Dynamic Damping Control), handvatverwarming, LED-knipperlichten en een onderkuip. Prijskaartje van dit pakket: 1.070 euro. Geheel in lijn met de hedendaagse techniek is elke rijmodus gekoppeld aan een bepaalde stand van tractiecontrole en ABS, die bovendien nog naar eigen geur en smaak aan te passen zijn. Naast de twee pakketten heeft BMW nog een waslijst van aanvullende accessoires voorzien, waar zaken als een houder voor je navigatie, een windscherm of koffers zijn ondergebracht. En mocht de fiets standaard niet sterk genoeg voor je zijn, heeft BMW ook nog een Akrapovic titanium uitlaatsysteem opgenomen, dat niet alleen voor wat extra paardenkrachten zorgt maar bovendien het gewicht met 2,5 kilo zal verlagen.

BMW S1000R 2014

Na de lunch is het weer aanzienlijk opgeknapt, waarna het compleet uitgeruste blauw-witte kanon haar troeven eindelijk kan uitspelen. De voor lage toeren en het middengebied geoptimaliseerde viercilinder volgt in de Dynamic modus de commando’s van z’n rijder goed op en voelt erg vertrouwd aan. Vanaf de eerste meters gaat de fiets er ordelijk en nadrukkelijk vandoor, hoewel de beroemde trap onder je reet helaas wel ontbreekt. VBMW S1000R 2014,br />Geloof me, 't ziet er warmer uit dan het in werkelijkheid was
BMW S1000R 2014 BMW S1000R 2014
Op de remmen is niets aan te merken. De ABS module is onder het zadel weggewerkt
BMW S1000R 2014
Skikleding was stukken warmer geweest...
anaf 6.000 toeren voelt de BMW behoorlijk krachtig aan, en wil maar al te graag in de toeren klimmen. Voor wat betreft het rijwielgedeelte van de fiets heeft BMW –uiteraard- de S1000RR als basis genomen. De ruggengraat van het frame bestaat uit een nu 11,98 kilo zwaar aluminium deltabox frame, waarin het 32° naar voren gekantelde motorblok als dragend deel is opgenomen. Met een opgegeven rijklaargewicht van 207 kilo behoort de S1000R tot de lichtgewichten in zijn segment en is slechts een fractie zwaarder dan menig supersport.

Om deze combinatie van lichtgewicht en brachiaal vermogen ook op landwegen met haar speelse stuureigenschappen, hoge mate van stuurprecisie en uitgewogen balans een goede indruk te laten maken moest echter nog meer worden gedaan: tijdens de uitgebreide testfase werd door projectleider Sepp Mächler en zijn collega’s de ligging van het zwaartepunt evenals de geometrie van het rijwielgedeelte verder geoptimaliseerd. Bij deze R staat het balhoofd met 24,6° exact 0,8° verder onderuit en is met 98,5 mm de naloop nu 5 mm langer dan bij de RR. Ook de wielbasis is met 22 mm vergroot naar nu 1.439 mm. Daarmee zijn niet alleen zaken als tractiecontrole en stabiliteit vergroot, maar heeft de motor ook meer stuurprecisie en rijcomfort gekregen. Al te heftige slagen in het stuur tijdens heftige acceleratie als gevolg van een licht geworden front worden door de standaard stuurdemper meteen in de kiem gesmoord, terwijl het optionele DDC –dBMW S1000R 2014at in de HP4 al verbluffend goed z’n werk bleek te doen- op de wisselende ondergrond, krachtig remmen en dito accelereren de wielen continue strak aan het asfalt weet te houden, waardoor het vertrouwen met elke kilometer in deze 207 kilo lichte roadster groeit.

Het ‘ik voel me goed’ gevoel wordt door het deel-integrale Race-ABS verder aangevuld, dat over een kraakhelder drukpunt beschikt en met beste werking en transparante doseerbaarheid weinig te wensen overlaat. Om de S1000R tijdig tot stilstand te brengen zijn aan de voorkant twee 320 mm schijven met radiaal gemonteerde 4-zuiger remklauwen toegepast, terwijl in het achterwiel een enkele 220 mm schijf met 1-zuiger remklauw is terug te vinden. Via het deel-integrale systeem wordt daarbij bij het aanspreken van de voorrem ook de achterrem bediend, terwijl het rempookje van de achterrem uitsluitend de achterrem activeert.

BMW S1000R 2014