V-Strom versus Crossrunner">

Zoeken

Vergelijk: V-Strom Versus Crossrunner

Honda Crossrunner

31 oktober 2011
Inhoudsopgave
Vergelijk: V-Strom Versus Crossrunner
Connaisseur versus de praktijk
Tegenpolen
Honda Crossrunner
Suzuki V-Strom
Conclusie
Technische gegevens

Honda Crossrunner

Het is zondermeer de meest controversiële motor die in tijden op de markt is gezet, de Honda Crossrunner. Een motor waarmee Honda andere markten aan wilde spreken en waar een intensief onderzoek aan vooraf is gegaan. Zo werd benadrukt de motor vooral niet te beoordelen op criteria die wij belangrijk vinden, maar om ‘m te bekijken vanuit de bril van de. Honda CrossrunnerDie niet alleen veel minder hard rijdt, maar bovendien andere zaken belangrijk zal vinden. Echter, hoe je het wendt of keert, het blijft een motor op twee wielen en zal als zodanig beoordeeld worden. Niet alleen door ons, maar ook door die herintreder die ongetwijfeld op meerdere motoren een proefrit zal maken voordat hij (of zij) tot aankoop zal besluiten.

Als uitgangspunt van de Crossrunner werd door Honda de VFR800 gebruikt. Het grootste verschil met die toursport zit ‘m in de nieuwe stroomlijn, die de motor duidelijk een totaal nieuw aanzicht heeft gegeven, en het brede stuur dat een stuk boven de kroonplaat is gemonteerd en voor een heerlijk ontspannen houding van het bovenlichaam zorgt. Om de motor naast stoere looks vooral niet agressief te maken zijn elementen uit het scootersegment overgenomen, zoals de kunststof bekleding van het stuur. Het compleet digitale display is ‘zwevend’ gemonteerd, waardoor het lekker in het zichtveld zit. Nadeel is echter dat bij zonlicht het – omdat het digitaal is – moeilijk afleesbaar is, zeker wat de toerental aanduiding betreft. Ook ergonomisch goed doordacht is de linker bedieningsschakelaar, waar de positie van de claxon en het knipperlicht is omgedraaid (zoals Aprilia het jaren heeft gedaan). Briljant, al zul je in het begin wel moeten wennen, maar dat is meer omdat het honderd jaar anders is geweest.

Honda CrossrunnerHonda Crossrunner
Met de klok mee: Knipperlicht en klaxon omgekeerd, zouden ze allemaal moeten doen. Display goed in blikveld, maar door schittering niet goed afleesbaar. Voetsteunen zitten té hoog voor comfortabele zit. Uitmuntende remmen, als een supersport
Honda CrossrunnerHonda Crossrunner

De Crossrunner laat zich in gematigd tempo heerlijk sturen, maar kan toch niet verbloemen dat onderhuids niet de meest moderne techniek is gehuisvest. Het rijwielgedeelte mag misschien aan de verwachting voldoen, maar anno 2011 zijn er genoeg fietsen die zich lichter én directer laten sturen. En die bovendien meer feedback geven, want dat is wat de Crossrunner nog het meest ontbreekt. Nu was het wel stukken beter dan tijdens onze eerste kennismaking op het Spaanse Mallorca, maar het blijft een beetje verouderde techniek en dat is zondermeer jammer te noemen. Zeker omdat Honda in eigen huis met de CB600 Hornet en CBR600F al twee modellen in huis heeft die én over meer funfactor beschikken én stukken gemakkelijker te rijden zijn. Honda CrossrunnerHad het rijwielgedeelte wat ons betreft een stukje moderder gemogen, qua remmen is er weinig op de Crossrunner aan te merken. Okay, ook hier geldt: Honda heeft inmiddels al modernere techniek in huis, maar ze wisten ons wel aangenaam te verrassen met een goede bite en zeer goede vertraging.

Dankzij z’n VTEC techniek moet de motor niet alleen over een sterker lage- en middentoerengebied beschikken dan zonder mogelijk was geweest. Mocht deze kreet nieuw voor je zijn: het vierkleps motorblok heeft variabele nokkenassen, waardoor bij lage toerentallen twee kleppen niet worden gebruikt. Om een soepele overgang te realiseren is daarbij het toerental waarbij vier kleppen in gebruik worden genomen hoger gelegd dan het toerental waarbij de twee worden gesloten, waardoor een overgangsgebied is ontstaan van ongeveer 1000 toeren waarin altijd de vier kleppen zijn geactiveerd. In theorie moet het blok onderin dus soepeler en zuiniger zijn, terwijl het bovenin lekker vlot is gebleven. Hoewel dat eerste moeilijk te controleren is, wordt de fiets wel merkbaar sterker zodra het VTEC gebied wordt aangesproken. En weet de motor in dat gebied bovendien een heerlijke brul uit in- en uitlaat te produceren.

Honda Crossrunner

  • Anders dan anderen, geluid in V-TEC zone, remmen
  • Moeilijk te corrigeren, vermoeiend bij tempo knallen, positie voetsteunen