Zoeken

Test: Honda Vision 110

Nike Air Max

30 september 2011
Inhoudsopgave
Test: Honda Vision 110
Voor de prijs van twee helmen
Nike Air Max
Conclusie
Technische gegevens

 Honda Vision 110
Vlug nog een boodschap doen krijgt op deze manier een heel andere dimensie

Als de route langzaam verandert van een doorgaande weg in een meer toeristisch en bochtig weggetje langs de Vecht merk ik opeens hoeveel potentieel zo’n licht en makkelijk scooterje kan hebben in de stad. Volgens Honda dan ook het enige echte werkgebied van de Vision. Het niet naar tevredenheid testen van een dergelijke motor op een doorgaande weg is dan ook hetzelfde als boos worden op Nike, omdat je tijdens een sollicitatiegesprek bent geweigerd op basis van je paars met witte Nike Airs. Daar zijn ze gewoon niet voor bedoeld! Hoe minder ruimte, hoe meer de Honda zich op z’n plek voelt. Honda Vision 110Honda Vision 110
Combined ABS, en dat voor nog minder dan tweeduizend Euro. Het moet niet gekker worden
Honda Vision 110
Mag best, zo af een toe een fietspad meenemen. Denk niet dat die studenten 't verschil zien
Omdat je je niet druk hoeft te maken over schakelen, teveel vermogen op het achterwiel of blokkerende remmen kan je de lichte tweewieler zonder na te denken en met gemak elke bocht in gooien. Bochtje aanremmen, (of niet, kan ook) wat door het gecombineerde remsysteem erg makkelijk gaat, insturen en gewoon vol het gas erop. Dit is geen motorrijden dit is spelen! Ook rotondes verworden van obstakels tot geliefde objecten waarbij het een sport wordt ze zo snel mogelijk te ronden.  Wat ook positief opvalt in de wat snellere bochten is dat de vering, die gezien de prijs van de scooter nooit high spec kan zijn, naar behoren functioneerd. Comfortabel, maar toch stevig en niet springerig.

Ongekende boete per km verhouding

Naarmate het verkeer drukker en hectischer wordt en de omgeving doet vermoeden dat ik in de buurt kom van mijn Domstad merk ik dat Honda geen ongelijk heeft in hun statement dat deze scooter perfect is voor de stad. Waar je op de doorgaande weg nog geen deuk in een pakje boter slaat, ben je in druk verkeer heer en meester. Met gemak kruip je dankzij de beperkte afmetingen van de Vision door elk gaatje en sta je bij elk stoplicht vooraan. Het beperkte vermogen van het kleine motortje blijkt toch ruim voldoende om de eerste honderd meter sneller weg te zijn dan het overige verkeer.  Vanwege het ontbreken van een koppeling ben je de eerste paar meters zelfs sneller weg dan duidelijk beter bemeten pk kanonnen. Simpelweg omdat je altijd volgas kunt wegrijden. Al snel wordt sneller zijn dan de rest van het verkeer een doel opzich. Ondanks de grote gele plaat achterop, Honda Vision 110
Zitten ze me nou uit of toe te lachen? Wat denk je zelf
Honda Vision 110
Plek zat om te parkeren. Doen ze hier in Utrecht niet zo moeilijk over
schroomde ik niet om bij serieuzere opstoppingen gewoon even het fietspad te kiezen. Door de afmetingen van de Vision valt de scooter op het fietspad nou niet echt op. Oom agent rijdt hoogstwaarschijnlijk ook gewoon door bij het zien van gewoon een scooter op het fietspad. Nou wil ik vanaf deze plek natuurlijk geen verkeersovertredingen gaan promoten, maar het valt wel op dat het scootertje uitdaagt tot improviseren, om het maar netjes uit te drukken. Voor je het weet druk je bij elke automobilist die je ophoudt op je het toetertje en sta je aan het eind van de dag in vloeiend Italiaans een espresso te bestellen bij een verwarde medewerkster van het Hema restaurant.

Babe magnet

Posers als we zijn hebben we altijd wilde fantasieen over hoe onze pk kanonnen het vrouwenvolk tot waanzin zullen brengen. Hoe meer pk’s, hoe meer aandacht van de schoneren onder ons. In de praktijk blijft het echter vaak bij een aanschoten waard die vanachter zijn toog in je gezicht consumerend roept dat je een mooie Ducati hebt meegenomen, ongeacht welk merk motor je bij je hebt.  Hoe anders is het op zwarte scootertje van Honda. ‘Mooie scooter!’ wordt er vanaf het terras geroepen door een blonde deerne. ‘Mag ik een stukje achterop?’  ‘Mijn zusje heeft er ook zo eentje, maar die is roze.’ Enfin, de Vision laat ons toe in een stukje realiteit waar blijkt dat size inderdaad matters, maar dan op een onverwachte wijze. Daarnaast, probeer maar eens zonder angst voor krassen op je kuip en niet transpirerend in je motorpak op het terras te komen.

Honda Vision 110