Zoeken

Introductie: Kawasaki Z750R

To R is Human

17 december 2010
Inhoudsopgave
Introductie: Kawasaki Z750R
2: To R is Human
3: Scherper
4: Veel Scherper
5: Conclusie
6: Technische Gegevens

Z750R_S3T0274.jpg

Maar goed, zoals het een waardig Geestelijk Vader betaamt zit Kawa er bovenop en houdt scherp bij wat er met zijn kindje loos mag zijn. Van deze kudde van 125.000 krijg je namelijk een leuke portie feedback in de vorm van klachten, opmerkingen, commentaar van de pers (schuldig) en de aftermarket. Juist een Z is namelijk nogal vatbaar voor wat in vakkringen vaak wordt omschreven als ‘pimpen’. En dat kan uiteenlopen van enkel een paar stickers tot een waar kunstwerk, maar de algemene trend is snel waarneembaar. Mocht er al iets aan te merken zijn op de Z, dan zijn de standaard niet-instelbare vering en de ondermaatse remmen de grootste zweer. En dat, denkt Kawasaki, kunnen we eigenlijk net zo goed zelf aanpakken.

Z750R_S3T0391.jpgZ750R_S3T0448.jpg

Entree Z750R. In feite nog steeds een ‘gewone’ Z, maar dan vanuit de fabriek reeds aangepakt op een paar kernpuntjes. Mocht je nog iets te piepen hebben, dan is dat bij deze direct de kop ingedrukt. Tenminste, er is een beginnetje. Het is onontkoombaar dat iemand een Z koopt en ‘m toch wat persoonlijker wil maken, maar dat kan ook nog nog steeds, geen punt allemaal. Met de R zul je alleen een stuk minder haast hebben om ’t te doen. En uiteraard weten we van Triumph die eerder al een zelfde truc uithaalde, dat het helemaal zo’n gek idee niet is. En als zij het kunnen, waarom dan een ander niet? Goed idee, het ook gewoon dóen is een complimentje waard.

En er is nóg een klein puntje. Niet dat dit in de praktijk ooit iemand tegenhoudt, maar feitelijk ben je –zo weten de bobo’s ons te vertellen- als zelfknutselaar je fabrieksgarantie kwijt zodra je gaat zitten kloten aan je motor. Da’s nou jammer. Maar aangezien Kawasaki het nu zelf monteert, blijft ook die garantie intact. Hoe academisch deze claim is lijkt voor de hand te liggen, maar het zou je maar net overkomen. Enfin, ben je hier gevoelig voor dan ben je blij dat daar aan gewerkt is.

Z750R_S3T0544.jpg
En net als je denkt dat de groenzwarte al retegaaf is, komt Kawasaki zelf al met een matzwarte. Drie keer raden welke je vaker zult zien in Parijs