Zoeken

Introductie: Kawasaki Z750R

Scherper

17 december 2010
Inhoudsopgave
Introductie: Kawasaki Z750R
2: To R is Human
3: Scherper
4: Veel Scherper
5: Conclusie
6: Technische Gegevens

Z750R_45C4574.jpg

Niet dat je dat ook maar iets kan schelen als je druk aan het sturen bent. Je kijkt wel uit!  Veel belangrijker is dat je spijkerbroek op de juiste manier in de plooi blijft en niet spontaan slijtplekken ontwikkelt op plaatsen waar je er niet voor betaald hebt. Heel kritisch, dat soort zaken. Dus als je net eens lekker aan het toeren bent (Spaanse oostkust in december, Z750R_S3T0791.jpgaanradertje) en je wordt aangesproken door een enthousiaste lokale held, dan wil je wel duidelijk kunnen maken dat je zit te pronken met een R en niet zomaar een willekeurige Z. Dat kleine gouden ‘R’-etje achterop of in de toerenteller zal niemand snel opvallen, tenzij je eh.. dus even niet aan het toeren bent. Onderweg moet je je onderscheiden door de kleurstelling, waarbij zwart-groen nog net even overstemd wordt door een heerlijk matzwart….en dat is het. Van een afstand dan. Ook rijdend zal het een toeschouwer niet of nauwelijks verschillen of er nou een standaard Z of een ‘type-R’ voorbij zoeft. Zélfs niet als ze gebroederlijk eens de bergwegen onveilig maken. Of je zou structureel moeten waarnemen dat de rakker met zijn nieuwe R overal vlotter en zekerder instuurt en mééééters pakt bij het aanremmen van een volgende curve. Uiteraard scheelt het in de praktijk niet eens zoveel, maar de slim van de Z1000 geleende radiale klauwen (grijpend op dikkere schijven) en staalomvlochten remleidingen geven je nu wel een zeer zeker gevoel. Alhoewel, het zijn geen ZX-6 remmen (om even binnen de familie te blijven) of Brembo’s (als we er buiten komen), maar buiten het verschil in gevoel wat een set remleidingen als deze ten opzichte van de bekende standaard rubberslangen geven wordt er nu ook echt goed vertraagd, indien daar om wordt gevraagd. Óók achter: niet alleen is met het monteren van de mooie voetsteuntjes de positie van het rempedaal enkele milimeters opgeschoven, ook is de rempomp in diameter gekrompen van 14 naar 12,7. Lijkt weinig, kan een boel uitmaken….als je ooit remt achter natuurlijk. Maar we waren in Spanje toch? Dus krijgt het pookje plenty te doen. Enige nadeel is dat het alweer even geleden is dat we met de oude Z gereden hebben en van het gezelschap niemand een exemplaar in zijn bagage had (en dan moet het nog op tijd arriveren.. lang leve Iberia), dus hoeveel het nou echt scheelt blijft even mistig als Madrid Airport in deze tijd van het jaar.

Z750R_CN4D9970.jpg
Dat krijg je er dus van als je koffer nog onderweg is en je ineens zonder motorkleding staat. Behulpzame medewerkers bieden uitkomst 

Hoewel een beetje jammer dat we dat dus niet echt kunnen ondervinden kunnen we nu wel concluderen dat het pakket als geheel prima in orde is. En om het wat op te luisteren heeft Kawasaki ook gelijk een pak detailwijzigingen toegepast. Niemand zal het wat kunnen schelen dat de loop van de kabels naar het stuur nu net iets anders is, maar toch is het zo. Precies als de bevestiging van de spiegels of schijven die een millimeter dikker zijn geworden. Maar stel nou dat je je motor achteloos naast een standaard Z zet (en de Maskers), dan kunnen kenners toch zien dat je een nieuwere hebt aan het nieuwe neusje en het voorspatbord. Het zal geen toeval zijn dat de gekozen lijnvoering wat… scherper is geworden, dat is toch de insteek die ze met het hele R-verhaal hadden. Het moet Ruiger, dus we plakken er een R op.

Z750R_S3T0442.jpg
...en zo kan het dus ook. Een duik in de accessoiregids kan je dit resultaat geven... er van uitgaand dat je met een zwarte begon natuurlijk