Zoeken

Introductie: Ducati 848 EVO en 1198 SP

Conclusie

28 oktober 2010
Inhoudsopgave
Introductie: Ducati 848 EVO en 1198 SP
Heilige grond
848 EVO
1198 SP
Conclusie
Technische gegevens

Ducati 848 EVO 2011

Ducati heeft precies datgene gedaan wat ze moesten doen om de 848 EVO helemaal up to date te maken. De modificaties aan het motorblok zijn omvangrijk en het meer getunede blok maakt de fiets agressiever in hogere toeren, wat goed is voor circuitdagen. Ducati 848 EVO 2011Fanatieke circuitfans zullen na een tijdje misschien gaan dromen over traction control, een quickshifter en Öhlins vering, maar ik denk dat het beter is om dan meteen naar de 1198 SP te gaan in plaats van de 848 EVO te upgraden.

Vergeleken met de 1198 SP is de 848 EVO een stuk minder agressief. Je kunt met de motor dezelfde bochtensnelheid halen, maar bij insturen en uitaccelereren is de van duurdere Öhlins vering, Traction Control en krachtige 1198 L-Twin motor voorziene 1198 SP in staat een moord te plegen. Ben je echter niet zo ervaren en in staat die extra gimmicks daadwerkelijk te benutten, dan is geld besparen op een goedkopere 848 EVO een verstandige en zinnige keuze. Een 848 EVO met Termignoni’s zal je voldoende plezier geven, zelfs als je terugkomt van een Japanse eenliter machine. Kom je van echter van een Japanse 600cc supersport, dan zullen je ogen werkelijk opengaan. In dat aspect is de 848 EVO als een wolf tussen de schapen, maar zeker niet in schaapskleren.

Ducati 1198 SP 2011 

848 EVO:

  • grotere motor upgrade dan je denkt, fantastische Brembo remmen, goed rijwielgedeelte met briljant Pirelli kleefrubber
  • ietwat kwispelen bij extreem terugschakelen, kleine 15,5 litertank (als we hard genoeg roepen krijgt de nieuwe supersport misschien ook een 18 liter tank)

1198 SP:

  • indrukwekkend elektronica pakket, 18 liter benzinetank, super handling zoals altijd
  • de 1198 is in de eindfase qua ontwikkeling, geen WK Superbike kudos in 2011