Zoeken

Allroad test: Ardennen vs. Mettet

De alles is anders show

30 november 2010
Inhoudsopgave
Allroad test: Ardennen vs. Mettet
De alles is anders show
Ardennen
Mettet
Ducati Multistrada 1200S
KTM SMT 990
Triumph Tiger 1050
Conclusie
Technische gegevens

Als ik de Tiger 1050 vanaf de Benelux importeur in Alkmaar de sporen weet ik het zeker, hier gaan we de komende week veel lol mee hebben. Nog gemakkelijker dan het openen van een blikje bier laat de motor zich over 's Neerlands wegendek sturen en smaakt daarbij nét zo lekker. De motor mag misschien binnen dit trio het verst van het allroad segment staan, dat deert 'm niks en zou 'm bovendien nog wel eens goed in de kaart kunnen spelen. Per slot van rekening gaat het ditmaal niet om met welke fiets je het best het niet geasfalteerde zou kunnen berijden, maar op welke fiets je het beste je sportieve aspiraties kunt botvieren. De Grote Motorfreaks alles is anders show Dat de Tiger 1050 geen echte allroad is waren we enkele jaren geleden in een besneeuwd Noord-Holland al achter gekomen, eerder een supersport die op hoge poten was gezet. En Supersport, was dat niet waar het bij het tot oorsprong komen van deze test allemaal om draaide? Vermogen… check, sturen… check, comfort… check… de rest zal van goede huizen moeten komen wil het deze Britse creatie de komende dagen partij kunnen bieden.

Nog nagenietend van mijn eerste kennismaking wordt mijn enthousiasme door Vincent getemperd, die de gelukkige aangewezene was de Multistrada 1200S bij Ducati North Europe in Den Haag op te halen. "Wist je trouwens dat Ducati is verhuisd?" "Ehh.. pardon, nee geen verhuisbericht van gehad." "Klopt, ze zitten gewoon nog in hetzelfde pand maar dat is tegenwoordig Den Haag geworden, haha…" De grapjas. Grappiger wordt het als Vincent zonder blikken of blozen beweert dat het de Duc zal zijn die de Tiger in de gehaktmolen zal vermalen tot kleine braadworstjes. "Niet eerder op een motor gereden die zich zó gemakkelijk laat rijden als deze Ducati," aldus Burger. "De motor stuurt zo ontzettend gemakkelijk dat zelfs een aap je het nakijken zal geven." Nog voordat we ook maar één meter gezamenlijk hebben gereden is de toon alweer gezet. Dat Ducati met de Multistrada een verdomd goede motorfiets heeft neergezet waren we tijdens eerdere testen met de fiets al achter gekomen. De motor mag misschien zijn ontwikkeld om marktaandeel te vergaren in het populaire allroad segment waar al sinds jaar en dag (we weten, het begint vervelend te worden…) de BMW R1200GS heer en meester is, maar buiten een 'hij staat ook op hoge poten en heeft een snavelachtige neus' gaat elke vergelijking met die robuuste verschijning uit Beieren helemaal mank. Fuck 'Reise Enduro', fuck 'Honderd pk is wel genoeg', Niet omdat ze 't moeten kunnen, maar omdat het kan de Italianen voeren hun eigen koers en ontwikkelden een machine die het predikaat Ducati meer dan waardig is door het motorblok van de 1198 Superbike in een verbluffend wendbaar rijwielgedeelte te proppen. En 'm bovendien vol met elektronische snufjes te hangen waar zelfs de meest fervente gadgetnerd van zal watertanden, maar daarover later meer.

Blijft als laatste fiets van dit illustere trio over de KTM SMT, die door oud-Motorfreaks medewerker Stefan Meijer bij Motorcenter Venlo zal worden opgehaald. Terwijl Vincent en ik in afwachting van Stefan al vroeg in de ochtend in hartje Ardennen de zoveelste bak koffie achterover gieten in afwachting van die Meijer ("Weet je zeker dat je het goede adres hebt doorgegeven?") klikt in de verte het donkere geluid van een dikke V-Twin die ondanks de laaghangende nevel met rasse schreden ons terras nadert. Die, nog voordat we "dat zou 'm best wel eens kunnen zijn" hardop hebben gezegd, op het laatste moment het anker uitgooit en de naastgelegen parkeerplaats opdraait. Die Meijer, hij zal het ook nooit verleren. Dat de KTM voor het werk wat 'm de komende dagen te wachten staat een gedegen kandidaat zou moeten zijn had ons een eerder uitstapje richting het Duitse Contidrome al geleerd, maar zo enthousiast als wij na een eerste kennismaling over de Triumph en Ducati zijn, zo getemperd is Stefan's feestvreugde omtrent de KTM. "Fijne fiets, niks mis mee, maar wil je knallen dan zit je 'm constant uit te melken," aldus Meijer. "Die 'T' in z'n benaming maakt dat dan wel weer goed, per slot van rekening moet je 'm zien als een 'toermachine' en is 'ie dus niet bedoeld om te knallen."