Zoeken

Allroad test: Ardennen vs. Mettet

Conclusie

30 november 2010
Inhoudsopgave
Allroad test: Ardennen vs. Mettet
De alles is anders show
Ardennen
Mettet
Ducati Multistrada 1200S
KTM SMT 990
Triumph Tiger 1050
Conclusie
Technische gegevens

Er zijn allroads, en dan zijn er nog motoren die bij hun geboorte – al dan niet terecht – het stempel allroad hebben gekregen. Dit Europese trio kan zondermeer in de laatste categorie worden bijgeschreven, behalve het feit dat de fietsen op hoge poten zijn gezet gaan alle vergelijkingen met een échte allroad mank. En dat biedt perspectieven wanneer je niet zo nodig het niet-geasfalteerde wilt opzoeken, maar wél op zoek bent naar een motor die in alle overige markten voorziet. Een motor waarmee je probleemloos naar je werk kunt tuffen, die ideaal is om met moeders de vrouw samen op vakantie te gaan en waarmee je ook nog eens een circuitdag mee kunt pikken.

De Tiger is op dit gebied van alle markten thuis, maar dan moet je geen grenzen op willen zoeken. De motor heeft een comfortabele zit, staat kruissnelheden van tegen de 200 km/u probleemloos toe, beschikt over een sportieve stuurgeometrie en zal dankzij de standaard leverbare kofferset een prima reisgenoot zijn. De Tiger heeft echter geen enkel gebied waar 'ie écht in excelleert, waardoor het geen kandidaat is om écht mee te pushen. Wat als voordeel en tegelijkertijd als nadeel kan worden aangemerkt. Rijd de motor in een gemiddelde rijstijl en de tijger zal je belonen met een vriendelijke grauw, maar zoek z'n grenzen op en de fiets zal al snel z'n beperkingen laten zien.

De SMT is daarentegen een heel ander verhaal, de motor werd door KTM ontwikkeld als afgeleide van de Supermoto 990 en heeft duidelijk dezelfde roots als die maxi-motard. Wat heeft geresulteerd in een stuurgeile fiets naar hartelust elke bocht op zal vreten. Bovendien zijn net als bij de Tiger eenvoudig koffers te monteren waardoor ook een weekendje weg probleemloos zal gaan. Z'n belangrijkste troef speelt de SMT echter uit op het circuit, waar de compacte bouw, uitstekende remmen en dito rijwielgedeelte de motor met speels gemak de baan over laat jagen. Nadeel is echter het motorblok, dat – zeker in dit gezelschap – redelijk tam aanvoelt en waardoor je bij bovengemiddeld tempo de twin al snel uit zult gaan melken. Een circuit als Mettet is nog nét te doen, maar alles wat langer (lees: sneller) is zou je wensen wat meer vermogen tot je beschikking te hebben.

Vermogen wat de Multistrada 1200S meer dan voldoende in huis heeft. Het 11° Testastretta motorblok is potenter dan Hulk Hogan in topconditie en beschikt bovendien over een uitstekend traction control, waardoor net als de KTM ongegeneerd het gas kan worden opengedraaid zonder door een klassieke highsider te worden bestraft, maar dan met een punch die het de SMT ontbreekt. En dat is niet vreemd, per slot van rekening is het blok een afgeleide van de 1198 en doet qua vermogen maar weinig onder ten opzichte van zijn Superbike broer. Tel daarbij op dat de fiets is gezegend met een uitstekend rijwielgedeelte en perfecte elektronisch geregelde Öhlins vering en je hebt een fiets die het beste van alle werelden kan verenigen. Mooi om te zien, enorm wendbaar, comfortabel op 't lange werk en bovendien – net als de KTM – een serieuze kandidaat op het circuit. Niet alleen op korte banen als Mettet, maar ook snelle banen dankzij z'n potente motorblok. Maar dan zul je wel wat aan de grondspeling moeten doen. En bereid willen zijn diep in de buidel te tasten.

Met dank aan Motorcenter Venlo voor het beschikbaar stellen van de KTM SMT.