Zoeken

Test: Aprilia Mana 850 GT ABS

Conclusie

17 december 2009
Inhoudsopgave
Test: Aprilia Mana 850 GT ABS
2 in 1
De ene...
... en de andere
Conclusie
Technische gegevens

Aprilia Mana 850 GT ABS
Een scooter in een motorfietsjasje of anders gezegd: de positieve eigenschappen van een motorfiets gecombineerd met de positieve eigenschappen van een motorscooter. Even gemakkelijk in het allerdaags gebruik in een drukke metropool en om erop uit te gaan in de vrije tijd. Dat zou de Aprilia Mana moeten zijn. En om nog veelzijdiger te zijn, is er nu ook een tophalfkuip versie met standaard ABS: de Mana GT.

Aprilia Mana 850 GT ABSHet revolutionaire van de Mana GT zit vooral in de transmissie, waarbij er keuze is tussen sequentieel schakelen of rijden met automaat waarbij er nog 3 mappings zijn te kiezen. Geheel optimaal is de transmissie nog niet. Voor zelf schakelen ontbreekt de toerenteller en het ‘schakelgevoel’. Worden er veel toeren gemaakt dan zijn er veel trillingen aanwezig, wat tevens de Sport mapping voortbrengt. De werking van de automaat haalt het net niet zoals op een normale scooter meestal wel aanwezig is bij stadsgebruik. De bescherming tegen de weerselementen en bagageruimte haalt de Mana over het algemeen tevens niet als deze wordt vergeleken met een motorscooter.

Aprilia Mana 850 GT ABSWat betreft het wegzetten tegen een motorfiets, doet de Mana het goed. Op de rij- en stuureigenschappen is niet veel aan te merken over de Mana. Ze is wendbaar, heeft goede vering en remmen. Het ABS systeem van Continental is een goede toevoeging. Wel zijn er vraagtekens te plaatsen bij de looks van de tophalfkuip. Deze lijkt niet echt deel uit te maken van het oorspronkelijk design.

Of de Mana GT echt het beste van twee werelden gecombineerd in één motorfiets is, daar zijn wij nog niet helemaal van overtuigd. Het leverde ons een kleine identiteitscrisis op met wat we met de Mana aanmoesten. Voor wie niet gecharmeerd is van een motorscooter  maar toch een graantje wil meepikken, is de Mana een uitkomst. Daarnaast geeft de Aprilia de mogelijkheid om in landen waar motorscooters nog niet echt als volwaardige motor worden aangezien – wat trouwens zeer onterecht maar wel in Nederland de realiteit is –  toch geaccepteerd te worden en voet aan wal te zetten.

  • Stuureigenschappen, ABS en revolutionair
  • Trillingen vooral in sportstand, design tophalfkuip en ontbreken toerenteller