Zoeken

Groot of klein: supermotards op hun breedst

Kermisattracties

3 december 2008
Motorrijden is eigenlijk net als de kermis, op welke motor je ook zit, je hebt altijd plezier. Alleen de kick is de ene keer wat groter dan de andere. we doen nader onderzoek met een hypermotard en een wrx250.

0177.jpgLeuk! Een dagje naar de kermis, plezier voor het hele gezin! Overladen door een kakofonie aan om het hardst spelende muziekinstallaties, omroepers die proberen boven de buren uit nog steeds de potentiele klanten aan de overzijde van het terrein te bereiken, bijgestaan door meer verlichting dan zelfs een nachtrace in Qatar nog nodig heeft…en dan doe je nog niet eens iets. Jaar na jaar strijden ook de constructeurs van de attracties om het hardst wie met het meest bizarre, het meest tot de verbeelding sprekende, hardste, wildste en meest gil-opwekkende apparaat aan komt zetten. Een kermisklant is immers snel gewend en verveeld. Het moet harder, hoger, dieper! Een bezoekje aan de kermis voel je minstens twee weken nadien nog tot in je grote teen natintelen. Niet iedereen heeft echter een zelfde idee over hoe de ultieme kick te bereiken. Variatie als doel is de drijfveer achter een zeer uiteenlopende markt.

Leuk, een stukje motorrijden! Vooral ‘des weekends’, vergezeld door droog en zonnig weer is de motorfiets voor velen maar wat lekker om de beslommeringen van de werkweek van zich af te rijden. Weg vooral van de snelweg, weg van doorgaande wegen, liefst overzichtelijk en bochtenrijk. Dergelijke wegen worden dan ook overladen door een kakofonie aan om het hardst genietende motorrijders van elk pluimage, de een meer een snelheidsfreak, de ander liefst bij vast toerental voortploffend, onderwijl de machine zijn werk doen latend, het mechaniek aan het werk te voelen en te horen… weer anderen malen niet om absolute snelheid maar zien meer heil in het zo wreed mogelijk ronden van willekeurig welke bocht. De laatste kick van het Nederlandse wegennet; niet de snelheid maar de richting, dát is belangrijk! Jaar na jaar strijden ook de constructeurs om het hardst wie met het meest bizarre, het meest tot de verbeelding sprekende, hardste, wildste en meest kick-opwekkende apparaat aan komt zetten. Een motorrijder is immers snel gewend aan pk’s, het moet harder, lichter, strakker! Een goede rit op je motor voel je je hele volgende werkweek nog tot in je grote teen natintelen. Niet iedereen heeft echter eenzelfde idee over hoe de ultieme kick te bereiken. Variatie als doel is de drijfveer achter een zeer uiteenlopende markt.