Zoeken

introductie: Honda CBR1000RR Fireblade

Pagina 5

23 december 2007
Inhoudsopgave
introductie: Honda CBR1000RR Fireblade
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Conclusie

Honda_CBR1000RR_08_statisch_night.jpg

De verwachtingen waren hooggespannen.  Zou Honda het eindelijk zijn gelukt de achterstand ten opzichte van de concurrentie in te lopen met de 2008 versie van de CBR1000RR Fireblade? Een vraag die best wel eens positief zou kunnen worden beantwoord. Toch heeft de fiets op ons niet die verpletterende indruk gemaakt die de allereerste Blade vijftien jaar geleden wél wist te maken. Gaf de Fireblade destijds een nieuwe dimensie aan de term supersport rijden, bij de 2008 versie van deze fiets is het toch evolutie wat de boventoon voert in plaats van revolutie.

Honda_CBR1000RR_08_actie_074.jpg

Waamee niet is gezegd dat het de fiets aan rij-eigenschappen ontbreekt. Integendeel, de fiets laat zich dusdanig eenvoudig rijden dat je zonder het in de gaten te hebben behoorlijk snelle rondetijden zult neerzetten.  De in standaard setup met insturen ietwat gevoeloze voorkant en het zachte in- en uitlaat geluid zijn beiden met simpele aanpassingen te verhelpen. Het eerste door finetuning van de instelbare vering, het tweede door montage van een ander luchtfilter en uitlaatsysteem. 

Fukunaga heeft met zijn nieuwe design alle registers opengezet om orde op zaken te stellen in superbikeland, en gebruikt daarbij vernuftige technieken zonder dat je het in de gaten hebt. En heeft daarbij een totaal ander pad bewandeld. Niet alleen qua design, dat zondermeer spraakmakend is, maar ook door (net als de eerste Fireblade) niet zozeer met topvermogen te schermen, maar met bruikbaar vermogen in combinatie met een laag gewicht; zijnde 177 Pk met 199 kg "nat" gewicht.

In hoeverre de fiets zich ten opzichte van zijn 2008 concurrenten zal houden zullen toekomstige vergelijkingstesten moeten uitwijzen, maar de onuitwisbare indruk die Kenan op ons wist achter te laten laat zien dat dát wel eens een behoorlijk spannende strijd zou kunnen worden.

  • Afgifte vermogen
  • Gedurfd design
  • gevoel in slipperclutch, achterkant


  • onduidelijke shift-indicator, ontbreken versnellings-indicator
  • Ietwat gevoelloze voorzijde
  • Ontbreken geluids- en rijsensatie