Zoeken

Vergelijk: Moto Guzzi Norge 1200 vs Yamaha FJR 1300

Pagina 7

17 november 2006
Inhoudsopgave
Vergelijk: Moto Guzzi Norge 1200 vs Yamaha FJR 1300
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Conclusie

Het gebeurt niet altijd dat redactieleden echt een verschillende mening hebben; meestal komen we toch wel tot dezelfde conclusies. Dat is uiteraard maar goed ook; het is toch een eerste ijkpunt en zo lang meerderen het eens zijn, sluit je persoonlijke voorkeuren of afwijkingen uit. Dat betekent echter niet dat de neuzen altijd dezelfde kant op staan, of eigenlijk, hoeven staan. Dit verhaal is weer een schoolboekvoorbeeld van het laatste. Ondanks dat we tot dezelfde conclusies kwamen, koos Edwin om exact dezelfde redenen een andere motor als favoriet.

Edwin ging zonder aarzelen voor de Moto Guzzi, omdat de Norge leeft. Het blok maakt zijn aanwezigheid reeds kenbaar bij het starten, stilstaand is zelfs heel licht en kantelmoment merkbaar, en rijdend ben je je altijd bewust met een tweecilinder onderweg te zijn. De lichtvoetigheid laat de motor heel vriendelijk sturen en zo dans je je eindstation tegemoet. En juist dat dansen is dan weer net een punt waarom ondergetekende voor de Yamaha zou gaan. Het is net dat kleine beetje 'losheid' in het rijden met de Guzzi die zorgt dat je altijd een marge zal moeten toepassen waarbinnen de motor zich zal begeven.

De Yamaha daarentegen is weliswaar forser en wat logger, maar ook veel onverstoorbaarder en koersvaster. Ben je gewend aan de bulk van de machine, dan vouw je hem in niet minder kleine gaatjes dan de Guzzi, dus dat maakt niet uit. Maar als je nou onderweg bent met een motor van een dergelijk kaliber, grijp ik elk extra beetje met twee handen aan. De FJR is, in populaire benaming, echt een stuk gereedschap, waar je blind mee om kunt gaan. Niet een verzameling van (goede) onderdelen, maar een groot geheel. Beide motoren zijn uitermate geschikt voor een alternatief Interrail avontuur. Voldoende capaciteit voor bagage en passagiers, comfort en ruim voldoende stoom om vlot door te puffen over passen, en door dalen, tot plaatsen waar je het bestaan eerder niet van weten kon. En dat is uiteindelijk toch waar spoorzoeken om gaat.

Dit vonden we van de Yamaha FJR1300

  • Vermogen
  • Stabiliteit
  • Afwerking


  • weinig "ziel"

Verbruik Yamaha FJR 1300 A:

Hoogst: 1:12,1

Laagst: 1:15,7

Gemiddeld: 1:14

Verbruik Moto Guzzi Norge 1200 GT:

Hoogst: 1:16,5

Laagst: 1:19,2

Gemiddeld: 1:17,7

Dit vonden we van de Moto Guzzi Norge

  • Comfort en windbescherming
  • Wendbaarheid


  • Jiffy
  • Gebruiksvriendelijkheid koffers
  • Grondspeling van de middenbok