Zoeken

Test: Ducati Multistrada 1100

Pagina 2

21 november 2006
Inhoudsopgave
Test: Ducati Multistrada 1100
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Testastretta due valvole

Zoals gezegd, qua uiterlijk is de Multistrada maar weinig veranderd. Er staat nu 1100 als type aanduiding op het kontje, maar verder is het moeilijk om van een afstandje meteen het verschil te zien. Maar het blijft onmiskenbaar een Multistrada. Waar je nog redelijk snel aan kan zien of het de 1100 is, zijn de velgen. Waren deze op 1000DS nog zilverkleurig, in 2007 zijn deze zwart geworden. Hetzelfde geldt voor de "kappen" op de rechterkant van het motorblok. Een aanpassing die door een als verbetering zal worden gezien en door de ander niet... Persoonlijk moet ik zeggen: het zwart misstaat niet.

4mm
Niet zichtbaar maar wel totaal aangepast, is het motorblok van de Multistrada. Ducati maakt nog steeds gebruik een L-twin luchtgekoeld motorblok. De kleppen worden, bijna zelfsprekend zou je zeggen, desmodromisch bediend. Door de boring met 4mm te verhogen - van 94mm naar 98mm en met een boring van 71,5mm - is de cilinderinhoud verhoogd naar 1078cc. Toch bijna 100cc meer dan de 1000DS met een inhoud van 992cc. Het aantal paardenkrachten is mede hierdoor toegenomen van 92pk naar de huidige 95pk en die bereikt de Multistrada 7.750 tpm, 250 toeren minder per minuut dan bij het vorige model. Een grotere winst is gehaald in de toename van het koppel. Was dit bij de "oude" versie nog 92,2Nm bij 5.000 toeren per minuut, nu ligt het maximale koppel op 102.9Nm bij 4.750 tpm. 

Geavanceerd
Behalve een grotere inhoud en vooral meer koppel, is het motorblok nog behoorlijk verder geëvolueerd. Het is geinspireerd op het geavanceerde testastretta vierkleps raceblok. Zo is de hoek tussen de in- en uitlaatkleppen gereduceerd waardoor de verbrandingskamer compacter is wat voor een betere ontbranding zorgt. De nokkenassen zijn geplaatst in drukgesmeerde glijlagers en voor verschillende onderdelen zijn andere of nieuwe materialen en legeringen gebruikt. Doordat de krukas compacter is ontworpen en de oliekanalen strategisch zijn geplaatst in minder kritische delen, moet een minder flexibele, sterkere krukas zijn ontstaan wat zorgt voor minder trillingen en een betere betrouwbaarheid. Wat wel is gebleven, is de Dual Spark techniek.

Het wordt weliswaar niet meer aangegeven in de type aanduiding aangezien het ondertussengemeengoed bij de verschillende Ducati modellen is geworden, maar ook de 1100 maakt gewoon gebruik van de twee bougies per cilinder. De Multistrada voldoet aan de Euro3 emissie norm.

50% minder
Voor vele is het onmiskenbaar Ducati: een droge koppeling maar op de Multistrada 1100 heeft deze plaats moeten maken voor een natte koppeling... Hierdoor zal de koppeling lichter te bedienen zijn en ook stiller zijn, daarnaast moet ook de slijtvastheid toenemen. Volgens Ducati hebben ook de onderhoudskosten plaats moeten maken. De Multistrada 1100 heeft - net zoals alle andere 2007 Ducati modellen - tot 50% minder onderhoudskosten. Dit wordt mede bereikt door grotere onderhoudsintervallen, maar ook doordat er minder onderdelen hoeven te worden vervangen en de werktijd korter is. Naast de 1100 zal er ook een 'S' uitvoering komen van deze Multistrada. Net zoals de 1000S DS heeft de 1100S Ohlins vering voor en achter, waarbij de voorvering een TIN behandeling hebben gehad om wrijving te verminderen. Daarnaast heeft de S een ander stuur en is voorzien van carbon plaatwerk.