Zoeken

Test: Supermotard vergelijkingstest

Suzuki DR-Z400SM

22 december 2005
Inhoudsopgave
Test: Supermotard vergelijkingstest
Japanse brigade
Europese atleten
Honda FMX650
Husqarna SM610
KTM 640 LC4
Suzuki DR-Z400SM
Yamaha XT-660X
Vette éénpitters
Beoordeling
Big City
Where the streets have no name
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki DR-Z400SM

Op voorhand was de Suzuki DR-Z400SM de vreemde eend in de bijt. Simpelweg vanwege het feit dat de motor ongeveer 250cc minder ter beschikking heeft dan de rest. En dat is in dit gezelschap zondermeer veel te noemen. RSuzuki DR-Z400SM Hoezo de benjamin? Niets van te merken.eken maar uit, vanuit Suzuki perspectief hebben de anderen meer dan 60% méér cilinderinhoud, vanuit de anderen bekeken komt de Suzuki nog altijd 38% cilinderinhoud tekort. En daarmee zouden we zondermeer appels met peren gaan vergelij- ken. Iets wat normaal gesproken ongebruikelijk is, ware het niet dat a) fruit altijd lekker en gezond is en b) ze bij Suzuki zelf de motor als rasechte Supermotard hebben neergezet. En wie zijn wij dan om dit tegen te spreken?

Suzuki DR-Z400SM

Het 398cc tellend motorblok kennen we trouwens al van de eerder geintroduceerde DR-Z400, de all-road variant van deze Supermotard, die we al eerder aan de tand konden voelen. Ondanks zijn beperkte cilinderinhoud weet de DR-Z nog altijd 40 paarden te activeren. En dat zijn er bijvoorbeeld nog altijd drie meer dan de zwaardere FMX. Door toepassing van een 28° kleine klephoek wist men een compacte en hoge compressieruimte te creëren. Gesmede zuigers voor een minimaal gewicht, SCEM coating op de aluminium cilinderbus voor een lange levensduur en geforceerde oliekoeling aan de onderkant van de zuiger voor een optimale thermische huishouding completeren het inwendige verhaal. Om het gewicht verder zo laag mogelijk te houden werden aan de buitenkant koppelingsdeksel, Suzuki DR-Z400SMdynamodeksel en kleppendeksel in magnesium uitgevoerd. Resultaat van dit alles is een gretig motorblok dat erg mooi en trillingsvrij loopt (je kan een dubbeltje op z'n kant leggen) en daarbij de meeste toeren kan draaien. Ook voor wat betreft het rijwielgedeelte heeft men bij Suzuki goed zijn huiswerk gedaan. Om te beginnen het drooggewicht, dat met 134 kg zondermeer goed te noemen is. Sterker, het is gewoon de lichtste van dit gezelschap. Qua vering deed men een beroep op de reeds in de cross beproefde RM250. Zowel voorvork als ook de achterschokbreker werden van die crosser afgeleid. Als enige van de Japanse afvaardiging heeft de Soes compleet instelbare vering, hetgeen zijn sportieve inslag wederom onderschrijft.Suzuki DR-Z400SM

Lichtvoetig
Wat meteen opvalt zodra je met de DR-Z gaat rijden is hoe ongelofelijk licht en wendbaar deze Soes zich laat rijden. Net als bijvoorbeeld een Gixxer zich lichter laat sturen dan een andere supersport, laat ook deze DR-Z400SM zich lichter sturen dan de andere Supermotards. Dat de motor daarbij meer toeren vraagt dan zijn tegenstanders maakt het rijden nog speelser. Want daar is deze Suzuki heel erg goed in, spelen. En eerlijk is eerlijk, hij kan zich zeer zeker meten met de grote (Europese) jongens. Zet op deze fiets een 650cc big-bore kit en je spreekt zelfs van een winnaar. En dan zullen we het nog maar helemaal niet over zijn prijs van € 6.490,- gaan hebben. Waarmee de motor ruim drieduizend Euro goedkoper is dan die Europeanen. Zeker weten dat voor dat geld je én een bigbore kit én een fraai Yoshimura uitlaatsysteem hebt gemonteerd. Ben je meteen van dat geknepen geluidje verlost.

Suzuki DR-Z400SM

Al eerder wisten wij de DR-Z400SM aan de tand te voelen. Lees hier wat Daniëlle Goedhart hierover te melden had.

  • gooi- en smijtfactor, gewicht, prijs
  • actieradius, contactslot / stuurslot, rempunt voorrem