Zoeken

Test: MV Agusta Brutale 910

4: Selvaggio animale

29 november 2005
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta Brutale 910
2: Ingrandire di famiglia
3: Tecnica eccezionale
4: Selvaggio animale
5: Conclusione
6: Per discutere
7 Dati tecnici

Selvaggio animale

MV Agusta Brutale 910

Dat de naam Brutale precies de lading dekt voor wat betreft deze motor, daar werden we ons gedurende de test meer en meer van bewust. Voorbeeld: ik ga met de motor naar de sportschool, parkeer "m voor het balkon en doe m"n ding. Fitness, cardio, spinnen en na afloop lekker relaxen in de sauna. Zit ik op het balkon lekker te ouwebetten met een paar jonge gasten,

MV Agusta Brutale 910
Aangezien stoppies en wheelies zo kinderlijk eenvoudig gaan, wilden we voor een keer beide wielen eens aan de grond houden.

als een van hen naar beneden kijkt en de Brutale ziet staan. "Waaaahhh, wat een brutale fiets zeg." En dat was slechts één voorbeeld van de vele die ons gedurende de periode dat ons de Brutale 910 ter beschikking was zou overkomen. Zo brutaal als de motor er - voor een leek - uitwendig uitziet, zo brutaal is ook het rijkarakter. Dat de fiets snaar- en snaar strak is wisten we al van de Brutale S, maar daar waar die zevenen- half het voornamelijk aan koppel ontbrak, heeft deze 910 160cc meer ter beschikking. En die extra 160cc is precies datgene wat de motor nodig had voor dat juiste "Brutale" gevoel. Maar er zit helaas ook een keerzijde aan de medaille. Net als de Brutale S is ook deze 910 niet van een stuurdemper voorzien, en dat is - zeker bij wat mindere wegen - absoluut een gemis. Sterker nog: vonden we het bij de Brutale S al een gemis, de 910 neigt naar het onverantwoord gevaarlijke onder extreme omstandigheden. Even een GS uitremmen en wegaccele- reren op het beklinkerde gedeelte van de lekdijk resulteerde in een mega tankslapper die pas ophield toen ik volledig van het gas af ging. Natuurlijk, de vering is instelbaar en je zou "m vooral voor wat minder demping kunnen geven, maar daarmee los je het probleem niet helemaal op. De korte geometrie maakt dat de fiets gewoon een stuurdemper nodig heeft, dus tip 1: ga naar de dealer en laat voor een paar honderd Euro een - het liefst actieve - stuurdemper monteren.

MV Agusta Brutale 910

 SM-style
De motor laat zich nog het liefst omschrijven als een echte hooligan. Een motor die net als bijvoorbeeld een Supermotard het allerslechtste in je naar boven kan halen. En opmerkelijk, net als bij een Supermotard heb je ook bij deze MV Agusta al snel de neiging om in plaats van je knie je poot naar buiten te steken. SM-style. Je zit als het ware boven op het voorwiel, en voelt daardoor precies wat er onder je gebeurt. De motor stuurt dan ook erg direct, zonder daarbij een neiging tot overstuur te krijgen. MV Agusta Brutale 910Met een speels gemak gooi je "m in de bocht, waarna hij zich ook op een oor liggend nog alle kanten op laat sturen. De Pilot Power voorband biedt daarbij zoveel grip, dat je altijd nóg harder (en dus nóg platter) door de bocht kan gaan als wat je zojuist hebt gedaan. De motor heeft een oneindige grondspeling die naar alle waarschijnlijkheid pas op zal houden als het echt te laat is. En dan dat koppel. Ik weet het, ik val in herhaling, maar wat een wheelie-monster is dit ding. Niet alleen de eerste, maar ook de tweede versnelling is overkill op deze fiets. Wat trouwens mede wordt veroorzaakt door de ontzettend korte gearing, 85 km/u in eerste versnelling, 130 km/u in twee. Maar ondanks het feit dat je "m met speels gemak omhoog kunt krijgen is de fiets niet ontembaar. Sterker nog: bij "normaal" gebruik blijft het voorwiel ten allen tijde aan de grond. Ook bij een stevige stoplichtsprint of flink uitaccelereren uit een bocht. Het is maar net hoe je het gas bedient. Nét dat subtiele verschil tussen subiet vol gas of subtiel vol gas bepaald of het voorwiel wel of niet aan de grond blijft. En dat is precies zoals we het graag willen. Voor de wheelie fanaten onder ons: gebruik gewoon de derde versnelling. 5000 toeren, even de koppeling erbij en de motor klimt moeiteloos in de ketting, om pas bij 12.000 toeren (en 177 km/u) weer touchdown te maken. Dit is veeeeeett..

Ken jezelf
En daar zit "m waarschijnlijk meteen de kneep, mocht die er al zijn bij deze motor. De 910 is zo ongelofelijk uitdagend dat je van goede huizen moet komen wil je "m ook niet als zodanig berijden. Harder wordt nog harder, platter wordt nog platter en wheelies worden nog langer. Voor je het weet ben je onderwerp van gesprek in "Blik op de weg" of "Wegmisbruikers" en hoor je een duffe voice-over onzinnige dingen over "Artikel 5" en dat soort zaken zeggen. Een stevige portie zelfkennis cq. beheersing is dan ook aanbevelenswaardig, of zoals de Italianen zeggen: in se controlla.