Zoeken

Introductie: Suzuki GSR 600

Rafels

14 december 2005
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki GSR 600
Winkelhaken
Rafels
Gaten
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki GSR600

Een 600 cc Naked bike met het blok uit de GSX-R, je ontkomt er haast niet aan de GSR te vergelijken met de Bandit. Ook die is ooit ontstaan rond het (toenmalige) lucht/oliegekoelde GSX-R blok. Weliswaar iets teruggetuned, maar de onderdelen waren nog immer zodanig identiek dat voor een paar centen het blok weer volledig op volle sterkte teruggebracht kon worden, zou je dat willen. Tegenwoordig vormt de Bandit de opener van het spectrum bij Suzuki, en dat geeft ruimte voor iets pittigers. Ziedaar het idee voor de GSR. 2005 GSX-R blok, slechts lichtelijk aangepast en daar staat nu een krachtbron die heel goed meekan met de 'snelle naked 600' klasse. Haal je de GSX-R voor de geest en je weet dat je met dit blok goed zit. De toerenbegrenzer ligt op 14.500 toeren, en dat is best wat voor een kale motor. Betekent ook dat de GSR is voorzien van een geavanceerd injectiesysteem, voorzien van Suzuki's SDTV oftewel dubbele gaskleppen voor nóg betere gasrespons, als eerder gezien op de GSX-R.

Suzuki GSR600
Positief? Je kan ineens onwijs makkelijk op je horloge kijken.

Tevens hebben de cilinders een SCEM coating gekregen voor een mooie krappe passing en verlaagde weerstand, wat het alleen maar eenvoudiger maakt om toeren te maken en tegelijkertijd betrouwbaarder te blijven. Extra lichte holle nokkenassen, nieuw gesmede zuigers, een super-super speciale coating op de zuigerveren, een nieuw uitlaatsysteem met katalysator voor Euro-3, centrale einddemper (met twee openingen; het is dus geen dubbele uitlaat) en automatische warmloopstand maken het motorische gedeelte af, de folder een stuk dikker en de Japanners die het hele verhaal vertellen onwijs interessant. Frame en swingarm zijn nieuw ontworpen en onder hoge druk gegoten voor een mooiere afwering. Van buitenaf zijn er dus geen lasnaden meer te vinden, wat het geheel wel een stuk strakker maakt. Het instrumentenpaneel is voorzien van alle denkbare opties, waarvan de meesten tegelijkertijd in beeld verschijnen. Een versnellingsindicator maakt het leven alleen maar makkelijker. Volgens Suzuki is zelfs bij het ontwerp van de buddy gelet op gebruiksgemak en is het voorste deel zo smal mogelijk gehouden om zo eenvoudig mogelijk met beide benen bij de grond te kunnen. De zitpositie is verder zodanig dat de motor eenvoudig te besturen is, goed te controleren en ook bij het betere scheurwerk strak blijft. Daar zijn ook de geometrie, verstelbare voorvork en meervoudig verstelbare achterschokbreker op gericht, evenals de remmen. Kort door de bocht een nieuw ontworpen, sportievere naakte 600.

Suzuki GSR600