Zoeken

Introductie: Honda CBR1000RR Fireblade

Step one: introducing...

10 december 2005
Inhoudsopgave
Introductie: Honda CBR1000RR Fireblade
2: Step two: evolution
3: Step three: sharp as a knife
4: step 4: the next level
5: step 5: fop floor
6: Conclusie
7: Technische gegevens

Honda CBR1000RR Fireblade

Het is inmiddels al weer bijna veertien! jaar geleden dat Honda een nieuw tijdperk inluidde met de introductie van de (destijds 893cc sterke) CBR900RR Fireblade. Een motor die vanaf het begin een stempel op de motorwereld wist te drukken en inmiddels niet meer weg te denken is uit de hedendaagse motorscene. Twee jaar geleden onderging de motor zijn grootste metamorfose sinds die introductie, waarbij de motor voor het eerst een cilinderinhoud van (bijna) 1000cc kreeg aangemeten. Reden hiervoor was simpel, de regelementen van het WK Superbike stonden vanaf dat moment ook een cilinderinhoud van maximaal 1000cc toe voor viercilinders.

Honda CBR1000RR FirebladeStijgende lijn
Na een moeizame start werd de CBR1000RR Fireblade gaandeweg het seizoen steeds verbeterd, waardoor het debuutjaar uiteindelijk toch nog redelijk succesvol kon worden afgesloten. Onder leiding van Gerrit ten Kate streden de geel/zwarte horzels mee voor de overwinning en wist Chris Vermeulen met vier overwinningen op zak het uiteindelijk tot een vierde plek in het kampioenschap te schoppen. Waarmee de Fireblade het jaar 2004 als succesvolste 1000cc viercilinder de boeken in ging. En dat met een min of meer privé fiets. Afgelopen jaar werd de lat nog hoger gelegd en voor het eerst sinds jaren werden de Ducati tweecilinders succesvol verslagen door de Japanse vier-in-lijn machines. Maar wederom greep Honda naast de wereldtitel, Suzuki had zijn zaken nog beter voor elkaar en Chris Vermeulen moest genoegen nemen met een uiteindelijk 2e plaats in het - weer in populariteit toenemende - WK Superbike. Toch lag de reden voor verandering van de CBR1000RR in een heel andere hoek. Niet zozeer de tekortkomingen op het circuit, maar meer de tekortkomingen op straat lagen ten grondslag aan de waslijst van veranderingen die de motor voor modeljaar 2006 heeft ondergaan. Het ooit zo flitsend scherpe vuurmes was langzaam maar zeker bot geworden en het was dan ook de hoogste tijd geworden om de messen weer eens flink te slijpen.

Tekst: Ed Smits
Beeld: Zep Gori, Ad Kievit