Zoeken

Test: Cagiva Mito 15 Pk

Test: Cagiva Mito 15 Pk

7 december 2004
Inhoudsopgave
Test: Cagiva Mito 15 Pk
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Mito Extra Light

Verantwoord genieten

Cagiva Mito 125

De grappen waren niet van de lucht. Over crashdieten, minimale hoeveelheden kleding, nichtje (van 2½) laten rijden in plaats van mezelf, noem maar op. En dat alles omdat ik zou gaan rijden op een Mito.. met 15 Pk. Nu is een Mito samen met een Aprilia RS 125 zo ongeveer het lichtste wat je tegenwoordig kopen kan voor op straat, voornamelijk qua gewicht, want dankzij het tweetaktblokje draait er normaliter iets rond de dertig pk uit waarmee het heel goed meekomen is met de rest. Een heel uitgekiend concept. Maar wat gebeurt er dan als je daar nou nog eens de helft vanaf haalt? Blijft er uberhaupt nog iets van over?
Cagiva Mito 125Op zich kennen we Mito trouwens al, want het model is alweer enkele jaren oud. Ooit begon het met een mintgroene, met wel zeven(!) versnellingen en een top van tegen de 180 helemaal geen kinderachtige fiets. Daarna kwam de Lawson Replica, ander kleurtje, verder zo goed als identiek. Dan deze uitvoering, in '916'-achtige styling een plaatje om te zien, maar ook alweer jaren oud.  

Rijbewijs B
De reden dat Cagiva zoiets herintroduceert is minder gek: volgens de wet mag in België iemand met B rijbewijs rijden op een tweewieler, mits deze niet meer dan 15 pk heeft. D¡n is het ineens best slim om daar een motor op aan te passen. Reden voor ons om het resultaat eens nader te bekijken. Hoe erg gecastreerd is het fietsje nu, als dat überhaupt het geval is?

Tekst: Vincent Burger
Foto"s: Ed Smits, Vincent Burger